Velikonoce 2022 budou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení začíná silně projevovat také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena velikonočního nákupního košíku vzrostla oproti loňskému roku o více než sedmnáct procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení za poslední dlouhou řadu let nepamatujeme. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší než cena stejného nákupního košíku v letech 2016 až 2021.
Ilustrační foto Pixabay
Pro doplnění, v roce 2010 sice zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o 47 procent více než tehdy.
Velikonoční ceny dle ČSÚ (v Kč) |
|
||||||||
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
|||
Mouka hladká |
1 kg |
17,39 |
12,82 |
12 |
11,76 |
11,87 |
11,16 |
11,19 |
|
Mléko polotučné |
1 l |
20,98 |
19,75 |
20,98 |
19,87 |
19,44 |
19,04 |
17,53 |
|
Vejce slepičí čerstvá |
10 ks |
35,97 |
31,03 |
31,75 |
33,16 |
37,84 |
32,87 |
28,6 |
|
Máslo |
250 g |
55 |
46,2 |
47,75 |
48,79 |
47,64 |
43,87 |
33,76 |
|
Cukr krystalový |
1 kg |
19,72 |
15,55 |
15,66 |
13,27 |
19,25 |
20,33 |
16,15 |
|
Pivo, světlé, lahvové |
0,5 l |
12,93 |
12,81 |
12,55 |
11,91 |
11,8 |
11,32 |
11,25 |
|
Celkem |
161,99 |
138,16 |
140,69 |
138,76 |
147,84 |
138,59 |
118,48 |
Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc zhruba devět miliard korun, přibližně 1000 korun na dospělého obyvatele. Velikonoční tržby ale obchodníkům navýší i ukrajinští uprchlíci.
Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky. V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.
Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Za cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (230 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.
Dospělí si kromě sladkostí a vajíček často vykoledují i něco ostřejšího. V týdnu před Velikonočním pondělím lze očekávat růst výdajů za lihoviny o čtvrtinu oproti průměrnému týdnu v roce. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 450 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 30 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.
Lukáš Kovanda, Ph.D. – Národní ekonomická rada vlády (NERV)