V prvním pololetí se nejbezpečněji jezdilo v Karlových Varech. V kategorii okresních měst si polepšil Sokolov

Z třinácti krajských měst se nejbezpečněji jezdilo v Karlových Varech, na druhé místo se posunul Liberec a třetí příčku obsadily Pardubice. Smrtelným nehodám a nehodám s vážným zraněním se v první polovině letošního roku vyhnulo jednadvacet okresních měst. Vyplývá to z výsledků Indexu bezpečnosti silničního provozu za první pololetí roku 2021. V kategorii okresních měst si polepšil Sokolov.

 Index bezpečnosti silničního provozu vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách v zastavěné oblasti krajských a okresních měst. Index je vztažený k počtu obyvatel daných měst.

Za první pololetí roku 2021 se podle Indexu na první příčce v bezpečnosti provozu mezi krajskými městy umístily Karlovy Vary. Ty poskočily na vrchol z loňského třetího místa. Na druhém místě se umístil Liberec, třetí jsou Pardubice.

Největší zlepšení je za letošní první pololetí vidět na libereckých a pardubických silnicích. V porovnání s loňským rokem si Liberec polepšil o pět míst, Pardubice o tři. Naopak nejbezpečnější krajské město roku 2020 Hradec Králové se v první půlce letošního roku propadlo až na 8. místo. Velké zhoršení zaznamenala také Olomouc, která se umístila na sedmém místě. Loni byla druhá. Na chvostu tabulky se drží Zlín, který z loňského 11. místa spadl až na místo poslední.

 „Generali Česká pojišťovna dvakrát ročně mapuje bezpečnost silničního provozu na silnicích krajských a okresních měst a sestavuje Index bezpečnosti silničního provozu. Index vychází ze statistik Policie ČR a je vztažený k počtu obyvatel jednotlivých měst. Index je tak možné brát jako ukazatel toho, jak bezpečné jsou silnice v daném městě,“ vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti silnic Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny.

 Pouze čtyři krajská města se obešla bez úmrtí. Na silnicích v Praze zemřelo deset lidí

 Jako obvykle se v prvním pololetí roku stalo nejvíce vážných nehod v největších metropolích, v Praze a Brně. V hlavním městě bylo na silnicích usmrceno 10 osob a 46 těžce zraněno. V Brně zemřelo na silnicích 5 lidí a 27 se jich vážně zranilo. V přepočtu na počet obyvatel však tato dvě města vychází lépe než například Zlín, kde zemřel v důsledku dopravních nehod 1 člověk a 5 se jich těžce zranilo. Po přepočtu na obyvatele se tak Zlín umístil na posledním místě žebříčku.

 Z krajských měst byly příkladně bezpečné silnice v Karlových Varech, kde nikdo nezemřel ani se nezranil.  Bez smrtelné nehody se obešly i liberecké silnice. Na nich ale došlo ke dvěma těžkým zraněním. Ke zhoršení došlo v Hradci Králové, který byl v roce 2020 nejbezpečnější ze všech krajských měst. V letošním pololetí ale na jeho silnicích došlo k několika vážným dopravním nehodám, které zavinily 2 úmrtí a 3 těžká zranění. Tyto tragédie tak odsunuly krajské město na osmé místo žebříčku.

 Bez vážných nehod jednadvacet okresních měst. V osmi naopak došlo k úmrtí

 Mezi okresními městy zaznamenal ve srovnání s rokem 2020 největší zlepšení Náchod, který se z loňského 57. místa vyhoupl až na dělené první místo. Na jeho silnicích totiž v prvním pololetí letošního roku nedošlo ani k jedné nehodě, která by měla za následek úmrtí či těžké zranění. Podobné zlepšení nastalo v Sokolově (2020 – 47. místo) a Havlíčkově Brodě (2020 – 46. místo). Posunutí v tabulce výš zaznamenal také Jablonec nad Nisou (2020 – 39. místo), Přerov (2020 – 37. místo), Písek (2020 – 36. místo) a Chrudim (2020 – 35. místo). Všechna tato okresní města jsou mezi těmi, na jejichž silnicích nedošlo v letošním prvním pololetí k úmrtí ani těžkým zraněním.  

Ke ztrátám na životech ale bohužel došlo hned v osmi okresních městech. V Příbrami, Chebu, Lounech, Ústí nad Orlicí a Prachaticích – na silnicích těchto měst si dopravní nehody vyžádaly vždy po jedné oběti. Ještě horší bilanci pak zaznamenali v Karviné, Teplicích a Znojmě – vždy po dvou obětech dopravních nehod. A právě kvůli dvěma obětem se v hodnocení výrazně propadlo Znojmo, které bylo loni na dělené první pozici, zatímco letos se umístilo na předposledním místě tabulky.

Celková bilance prvního pololetí letošního roku pak hovoří následovně. Na silnicích krajských a okresních měst zahynulo 39 lidí, 186 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. 

Pořadí krajských a okresních měst dle Indexu bezpečnosti silnic za první pololetí roku 2021

Pořadí 1.pol. 2021 Krajské město Pořadí 2020
1. Karlovy Vary 3.
2. Liberec 7.
3. Pardubice 6.
4. Jihlava 5.
5. Ostrava 4.
6. Praha 8.
7. Olomouc 2.
8. Hradec Králové 1.
9. České Budějovice 10.
10. Ústí nad Labem 9.
11. Brno 13.
12. Plzeň 12.
13. Zlín 11.

 

Pořadí 1.pol.2021 Okresní město Pořadí 2020   Pořadí 1.pol.2021 Okresní město Pořadí 2020   Pořadí 1.pol.2021 Okresní město Pořadí 2020
1.-21. Beroun 20.   1.-21. Bruntál 33.   41. Rakovník 24.
1.-21. Kutná Hora 30.   22. Jablonec nad Nisou 39.   42. Mladá Boleslav 59.
1.-21. Nymburk 1.-13.   23. Přerov 37.   43. Frýdek-Místek 56.
1.-21. Český Krumlov 1.-13.   24. Tábor 22.   44. Litoměřice 34.
1.-21. Jindřichův Hradec 1.-13.   25. Kroměříž 31.   45. Rychnov n. Kněžnou 1.-13.
1.-21. Písek 36.   26. Opava 25.   46. Prostějov 1.-13.
1.-21. Strakonice 27.   27. Vsetín 15.   47. Příbram 54.
1.-21. Domažlice 28.   28. Šumperk 53.   48. Cheb 55.
1.-21. Rokycany 1.-13.   29. Uherské Hradiště 41.   49. Trutnov 52.
1.-21. Sokolov 47.   30. Břeclav 45.   50. Semily 51.
1.-21. Tachov 1.-13.   31. Hodonín 16.   51. Kolín 48.
1.-21. Česká Lípa 32.   32. Nový Jičín 26.   52. Karviná 21.
1.-21. Děčín 17.   33. Klatovy 1.-13.   53. Mělník 40.
1.-21. Most 1.-13.   34. Žďár nad Sázavou 19.   54. Ústí nad Orlicí 58.
1.-21. Havlíčkův Brod 46.   35. Blansko 38.   55. Louny 42.
1.-21. Chrudim 35.   36. Třebíč 14.   56. Prachatice 44.
1.-21. Jičín 1.-13.   37. Kladno 43.   57. Teplice 49.
1.-21. Náchod 57.   38. Benešov 23.   58. Znojmo 1.-13.
1.-21. Svitavy 1.-13.   39. Chomutov 50.   59. Jeseník 29.
1.-21. Vyškov 18.   40. Pelhřimov 1.-13.