České dráhy přicházejí s několika novinkami, které zjednoduší a zlepší služby v oblasti online odbavení. Usnadňuje se například nákup jízdenek v e-shopu nebo automatizuje systém refundací za případné zpoždění. Zákazníci také nově budou mít možnost ohodnotit svou cestu. Novinky se chystají i v jízdním řádu, který začne platit v polovině prosince. Zkrátí se spojení na jih Čech, nový noční vlak propojí Prahu s Drážďany, Lipskem, Frankfurtem nebo Basilejí. Cestující v řadě regionů se mohou těšit na nové, moderní soupravy s vysokým standardem služeb.
Ilustrační foto
České dráhy představily novinky, týkají se online odbavení i vozidel
„Nárůst online podejů, využívání mobilní aplikace ČD Můj vlak, nová verze e-shopu, která zjednoduší a zrychlí nákupní proces jízdenek přes mobilní zařízení, to všechno jsou důkazy, že České dráhy jdou s digitální dobou, která cestujícím umožní efektivněji využívat jejich služby,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Zaměření na moderní technologie spolu s investicemi do nového vozidlového parku jsou podle něj garancí toho, že si České dráhy udrží svou pozici i na liberalizovaném železničním trhu.
Online odbavení je jednoduší, odškodnění za zpoždění automatické
„Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá. Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Od listopadu jsou cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a jejichž spoj má větší než šedesátiminutové zpoždění, automaticky odškodněni, bez toho aby museli o vrácení peněz žádat.“
Automatické vyplácení odškodnění u online vnitrostátních jízdenek ČD platí pro přímou cestu bez přestupu. Pokud bude systém u vlaku v cílové stanici jízdenky evidovat zpoždění vyšší než šedesát minut a jízdenka byla ve vlaku zkontrolována průvodčím, postará se o automatické vyplacení odškodného. Tato jízdenka tak nemusí být vázána na konkrétní spoj.
Další novinkou u vnitrostátních online jízdenek ČD bude zrušení cenového limitu pro uplatnění odškodnění. Doposud byla minimální cena jízdenky k odškodnění 360 korun (nad 60 minut), respektive 180 korun (nad 120 minut).
Zákazníci Českých drah, kteří využívají ke koupi jízdenek e-shop na stránkách www.cd.cz, se dočkají první fáze nové verze portálu. Ta bude přehlednější a ocení ji hlavně ti, kteří e-shop navštíví pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. Proces nákupu jízdenek bude v mobilních zařízeních výrazně rychlejší a přiblíží se aplikaci Můj vlak. Z deseti kroků se proces nákupu zkrátí na šest. Cestující budou mít nově také možnost ohodnotit svou cestu, a to prostřednictvím stránky pro zadání hvězdiček v aplikaci Můj vlak, která se uživatelům zobrazí po notifikaci po konci cesty.
Pokud zahrneme všechny jízdenky včetně integrovaných dopravních systémů a OneTicket, prodaly v říjnu tohoto roku České dráhy 39,3 procenta jízdenek online. V roce 2019 takto prodaly jen 28,2 procenta jízdenek. Počet cestujících, kteří si koupí svou jízdenku přes e-shop nebo v aplikaci Můj vlak tak stále stoupá. O tom svědčí i to, že aplikace Můj vlak má už více než milion stažení.
Novinky ve vozovém parku
V průběhu jízdního řádu 2023 bude pokračovat také obnova vozidlového parku Českých drah. „Nové vlaky RegioPanter na Moravě nahradí dosluhující elektrické jednotky řady 460 a soupravy lokomotiv s osobními vozy z devadesátých let. Nejprve ještě letos nasadíme první z dodaných jednotek v Olomouckém kraji na trati z Olomouce do Uničova a Šumperka. V průběhu celého roku 2023 pak budeme postupně uvádět do provozu další vyrobené dvou a třívozové Pantery v Moravskoslezském a Olomouckém kraji a také na Vysočině,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Dodávky jednotek RegioPanter pak budou pokračovat také v roce 2024. České dráhy mají u Škody Group objednáno 110 RegioPanterů ve dvou a třívozovém provedení.
Ve druhé polovině roku 2023 se předpokládá také postupné zprovoznění prvních nových motorových jednotek řady 847 od společnosti PESA. Ty budou předávány do provozu ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji a v Kraji Vysočina. Dodávky budou pokračovat v roce 2024, kdy budou dodány také na tratě Královéhradeckého kraje. Celkem je nyní objednána výroba 66 jednotek.
V roce 2023 bude pokračovat také obnova elektrických lokomotiv. České dráhy chtějí během roku 2023 převzít dalších dvanáct moderních lokomotiv Siemens Vectron, které si pronajímají od společnost RSL. V roce 2024 plánují navýšit počet lokomotiv pronajatých od RSL na celkem padesát strojů. Zároveň se připravuje dodávka padesáti elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h a dvaceti jednotek ComfortJet. Připravuje se nákup i dalších moderních vlaků, například se smíšeným pohonem z trakčního vedení a z baterie.
Novinky ve službách
České dráhy v novém jízdním řádu 2023 podstatně rozšíří nabídku služeb ve svých vlacích. Denně přibude zhruba 630 spojů s Wi-Fi, 560 s elektrickými zásuvkami, 210 s nabídkou přepravy jízdních kol a 280 jich bude nově bez bariér. Národní dopravce vypraví denně v průměru 6 736 spojů, které ujedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů.
Zdroj: MDČR