Nové vlaky Regiopanter budou mít několik výhod

Testy prvních dvou jednotek RegioPanter, které začnou ještě letos jedzit mezi Plzní a Chebem, začaly ve Zkušebním centru VUZ již začátkem prosince loňského roku. Nyní k nim přibylo třetí dokončené vozidlo. Již od poloviny letošního roku první čtyři nové bezbariérové vlaky obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží.

V průběhu příštích 4 let však do provozu zamíří celkem 79 nových nízkopodlažních vlaků RegioPanter, a to ve dvou či třívozovém provedení. ČD tak plní smluvní závazky vůči krajům a zároveň tím řeší přirozenou obnovu vozidel, do kterých již například nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS. Jejich nasazení je dále plánováno na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině a v Jihočeském, Olomouckém či Moravskoslezském kraji.

Ve dvouvozové variantě mají až 140 míst k sezení, ve třívozovém provedení nabídnou až 240 sedadel. Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a jízdní kola. Jednotky s maximální rychlostí 160 km/h jsou také vybaveny zásuvkami pro nabíjení přenosné elektroniky, Wi-Fi připojením a samozřejmě i nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Pro ČD je vyrábí konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka.

Jaké všechny výhody nové jednotky mají, shrnul Radim Sýkora vedoucí úseku Projekty kolejových vozidel Ostrava ze Škoa Transportation:

„Mezi nejvýraznější změny patří skleněná příčka oddílu 1.tř., podélně orientované police se čtecími lampičkami nad sedadly v oddílech, pohodlnější sedadla BORCAD VISIO pro 2.tř., nově řešený prostor pro cestující na invalidním vozíku plnící aktuální předpisy TSI PRM, rovná podlaha na představcích, LED osvětlení v celém voze, jiné barevné provedení interiéru, větší podokenní stolky se vstavěnými koši na odpad v 1. i 2. třídě nebo použití zásuvek 230V s USB pro nabíjení mobilních zařízení. Za zmínku určité stojí i jinak řešená buňka univerzálního WC, která plní současné předpisy TSI PRM. Dále jsou v interiéru do podlahové krytiny integrovány piktogramy u vyhrazených míst kolo/kočárek/invalidní vozík. V exteriéru jsou nová čelní světla, která výrazně omladila čelo vozu. Po technické stránce jsou použity vylepšené „pohodlnější“ podvozky. Řada změn byla učiněna také v řízení trakce a dalších systémů, tyto změny vycházejí z e zkušeností z provozu již provozovaných RegioPanterů. Jednotky jsou vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS – level 2, což je nejmodernější zabezpečovač v rámci EU.“

VID