Nejhorší silnice Karlovarského kraje je v Hazlově, opravu slibují už roky

Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky 9. ročníku ceny „Nejhorší díra republiky”.  Na „prvním místě“  v Karlovarském kraji je výmol nedaleko Hazlova.

Ilustrační foto: J. Ode

„V anketě se zpravidla věnujeme silnicím II. a III. tříd, jejichž stav motoristé pravidelně monitorují. Stejně tak i letos hodnotili motoristé na portálu Výmoly.cz nejhorší silniční úseky v republice. Redakce portálu Výmoly.cz se však při vyhlášení výsledků za letošní rok rozhodla reflektovat dlouhodobě neutěšený stav českých dálnic. Letošní vítězství ankety Nejhorší díra v republice proto náleží dálnici D1, jakožto symbolu neutěšeného stavu české dálniční sítě,” komentuje výsledky Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz.

Nejhorší výtluky Karlovarského kraje 2019

Letošním vítězem nespokojených řidičů v Karlovarském kraji se stala silnice v Hazlově v okrese Cheb, a to konkrétně mezi místními částmi Polná a Podílná. Ačkoliv je oprava silnice slibovaná už několik let, nachází se stále v havarijním stavu a místní ji označují za tankodrom. Ve špatném stavu je rovněž úsek v obci Jáchymov, a to silnice 22137 z Merklína na Mariánskou u odbočky na Evu. Zhruba 50metrový úsek v zatáčce je rozbitý, na což doplácejí zejména řidiči, kteří potkají v protisměru jiné auto. Nezbyde jim nic jiného, než vjet do díry. Ve špatné kondici je také silnice v Aši v ulici na Vrchu, kde si řidiči stěžují na hluboký výtluk u kanálu.

TOP 3 Karlovarského kraje tedy vypadá takto:

Pořadí Obec Úsek Okres Stav
1. Hazlov CZ9560 Cheb Neopraveno
2. Jáchymov CZ9669 Karlovy Vary Neopraveno
3. CZ9840 Cheb Neopraveno

DÁLNICE D1 ZVOLENA „vítězem“ ANTICENY

Speciální anticena “Nejhorší díra roku” byla za rok 2019 portálem Výmoly.cz udělena samotné dálnici D1. „Rozhodli jsme se anticenu udělit dálnici D1 z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku. Stav našich silnic je natolik špatný a má své hluboké ekonomické dopady, které jsou natolik nezanedbatelné, že i přesto, že se jako projekt dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic II. a III. tříd, jsme nemohli postupovat jinak,” vysvětluje Čaník.

Na portále Výmoly.cz hodnotí motoristé zejména stav silnic II. a III. tříd, které jsou podle Výroční zprávy NKÚ z více než 50 % v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Správci silnic aktivitu řidičů na portále Výmoly.cz dlouhodobě oceňují. Tyto silnice totiž nemohou sami kontrolovat s obdobnou intenzitou, jako je tomu u dálnic a silnic I. tříd.

„Považujeme za samozřejmé, že z hlediska bezpečnosti není možné v rámci projektu Výmoly.cz dokumentovat špatný stav českých dálnic obdobným způsobem, jako to motoristé realizují u silnic nižších tříd. Uvědomujeme si, že projekt Výmoly.cz má svou velkou hodnotu a smysl právě v monitoringu silnic nižších tříd. Přesto jsme přistoupili k vyhlášení dálnice D1 jako vítěze ankety Nejhorší díra v republice za rok 2019, jako jakéhosi symbolu neutěšeného stavu celé dálniční sítě České republiky,”  dodává Čaník.

Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se Česká republika umístila v kvalitě silniční sítě až na 76. místě. Zaostává tak opětovně nejen za vyspělými zeměmi světa a Evropy, ale například také za Pakistánem, Senegalem, Tanzánií, Alžírskem nebo Albánií.

Nejhorší výtluky 2019

V průběhu ročníku 2019 upozornili motoristé na více než pětistovku nových silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 43 % všech letos nahlášených úseků se už přitom renovace dočkalo. Proti loňským 38 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali. 

Za devět let celého trvání projektu nahlásili motoristé na 8 100 silničních výmolů. „Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Srážka se silnicí stojí průměrně 40 000 Kč

Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé České republiky a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak rostou ceny servisních prací a přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Jak na škodu po „SRÁŽce se silnicí“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.

Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.

Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.

Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).

Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).