Cestující v Aši mají moderní nádraží

Lidé v Aši mohou využívat moderní nádražní budovu, která je součástí tamního dopravního terminálu. Výstavba nového objektu začala před dvěma lety, cestujícím nabízí potřebné zázemí i bezbariérový přístup. Na práce letos navázala rekonstrukce zastřešení. Celkové náklady obou staveb dosahují 105 milionů korun.

Foto: Ašské nádraží. Autor: SŽ

Novostavba ve stanici Aš nahradila nevyhovující objekt ze 70. let minulého století. Vznikla moderní budova, která je bezbariérově přístupná. Uvolněná plocha se využila pro vybudování parkoviště s kapacitou 23 míst včetně stání pro dobíjení elektromobilů. Stavbaři provedli také rekonstrukci zastřešení na nástupišti, které využívají vlaky ve směru na bavorský Selb.

„Přínosem stavby je nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také téměř nulové provozní náklady na budovu. Na její střechu a stěnu se navíc osadily fotovoltaické panely, které se využijí pro pokrytí vlastní spotřeby elektřiny,“ řekl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.

Díky společné investici s městem Aš vznikl přímo v prostoru stanice terminál autobusové a vlakové dopravy. Jeho novou dominantou se stala hodinová věž, která je situována proti Nádražní ulici.

„Novostavba jednoduché a střízlivé stavby z pohledového betonu krásně zapadla do okolí a jistě zaujme i cestující z Bavorska, kteří přes Aš vstupují na naše území. Rádi bychom ještě v budoucnu ve spolupráci se Správou železnic a Českými drahami vybudovali v blízkosti nádraží důstojnou připomínku Vlaku svobody, který tudy projel v roce 1951 a dopravil několik desítek lidí na svobodný Západ,“ uvedl místostarosta Aše Pavel Matala.

Zhotovitelem obou staveb byla společnost Berger Bohemia. Jejich celkové náklady jsou 105 milionů korun.

Projekt výstavby nového objektu v Aši je součástí operace Nádražní budovy – snížení energetické náročnosti, zvýšení komfortu pro cestující dokončené do 4Q/2023, která byla spolufinancována Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Příspěvek EU pro projekt činil 53,7 milionu korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.