Většina velkých obchodů zavře! Na Den vzniku ČR platí zákaz prodeje

V pondělí 28. října, kdy si připomínáme Den vzniku samostatného československého státu, bude platit zákonný zákaz prodeje ve většině velkých obchodů. Česká obchodní inspekce (ČOI) upozorňuje, že tento zákaz se týká prodejen s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních. Jak informoval tiskový mluvčí ČOI František Korba, výjimka z tohoto pravidla platí pouze v oblastech, kde byl prodloužen stav nebezpečí kvůli povodním.

Ilustrační foto Pixabay

Podle zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě, je prodej v provozovnách s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních zakázán v Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok 1. ledna, na Velikonoční pondělí, v Den vítězství 8. května, v Den české státnosti 28. září, v Den vzniku samostatného československého státu 28. října a na 1. a 2. svátek vánoční, tedy 25. a 26. prosince. Prodej je zakázán též 24. prosince na Štědrý den, a to od 12.00 do 24.00 hodin.
Zákaz prodeje se vedle provozoven s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních vztahuje též na prodejní a výkupní dobu zastaváren, provozoven určených k obchodování s použitým zbožím a zařízení určených ke sběru a výkupu odpadů, a to bez ohledu na velikost prodejní nebo výkupní plochy. Zákaz se nevztahuje na prodej na autobusových a vlakových nádražích a na letištích, tedy v místech se zvýšenou koncentrací cestujících. Omezení se dále nevztahuje na prodejny ve zdravotnických zařízeních, na lékárny a čerpací stanice s palivy a mazivy.

Zákaz prodeje v maloobchodních provozovnách nad 200 metrů čtverečních se neuplatní v oblastech, kde byl v souvislosti s povodněmi prodloužen stav nebezpečí. V současnosti se to týká osmi obcí s rozšířenou působností v Moravskoslezském kraji (Bohumín, Bruntál, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Kravaře, Krnov, Opava a Ostrava), a dále Jeseníku a Šumperku v Olomouckém kraji. Prodejny zde tedy mohou zůstat otevřené a občané postižení povodněmi je mohou využívat.
Do velikosti prodejní plochy se započítává celková plocha, kam zákazníci mají přístup včetně zkušebních místností, plocha zabraná prodejními pulty a výklady a dále plocha za prodejními pulty, kterou používají prodavači.