Lucie Kališová: Obliba porcelánu a starého haraburdí mě přivedla k restaurování

Lucie Kališová z Chebu je restaurátorkou s neobyčejným talentem. Její vášní je porcelán a keramika. Od malička ji okouzlovaly starožitné kousky, které pečlivě shromažďovala. Dnes díky své zručnosti a zkušenostem dokáže těmto věcem vrátit zašlou krásu. Restaurátorské služby nabízí firmám, institucím i soukromým osobám. Její specializací je restaurování porcelánových, keramických, skleněných a sádrových předmětů. Zaměřuje se ale také na výrobu replik a restaurování rámů.

Jak jste se dostala k restaurování?

Různé tvůrčí činnosti mě bavily už od mala. Proto než abych se učila na přijímačky, rozhodla jsem se raději něco nakreslit. Tak jsem se ocitla na keramické škole v Karlových Varech, obor modelářství porcelánu. Během mého studia řada porcelánek zkrachovala. Proto jsem šla studovat dál.  Má obliba porcelánu a starého haraburdí mě nasměřovala k oboru restaurování keramiky a skla na VŠCHT v Praze. Po studiích jsem měla skvělou možnost nastoupit jako restaurátorka do muzea ve Františkových Lázních, absolvovat stáž v Národním muzeu a učit se od milé kolegyně i práci s dalšími materiály. Důležitým krokem bylo, že se mi podařilo získat licenci k restaurování kulturních památek.

Na které předměty se zaměřujete? Kde je možné vidět vaši práci?

Mým oborem jsou restaurátorské a konzervační práce na předmětech z porcelánu, keramiky, skla a sádry. Kromě toho restauruji také rámy obrazů a konzervuji některé další materiály. Moji práci můžete v našem regionu vidět v expozicích františkolázeňského muzea, na zámku Kynžvart a samozřejmě také na mých webových stránkách www.restatelier.cz.

Co obnáší práce restaurátora a jak obvykle postupujete, dostanete-li novou zakázku?

Proces obvykle zahrnuje prvotní průzkum, tedy zmapování rozsahu poškození. Pak je třeba předmět vyčistit, případně odstranit materiál z předchozích zásahů. V případě biologického napadení se předmět ošetřuje proti plísním nebo dřevokaznému hmyzu. Pokud některé části chybí, je třeba je vymodelovat a doplnit. Doplňky se barevně retušují, aby nepůsobily rušivě. Celý průběh fotograficky dokumentuji. Součástí práce restaurátora je též návrh opatření, jejichž pomocí lze odvrátit či zpomalit budoucí poškozování předmětu.

Restaurátor tedy pouze neopravuje, nýbrž i poradí, jak správně s konkrétními kousky zacházet. Rozumím tomu správně?

Restaurování či konzervace jakéhokoli předmětu vyžaduje individuální přístup. Leckdy se radím se zkušenějšími kolegy, jaký postup je v daném případě nejvhodnější. Důležité je řádně zmapovat stav předmětu a navrhnout co možná nejšetrnější postup, případně lze doporučit provedení průzkumů. Restaurátorský záměr pak proberu se zadavatelem práce a pokud souhlasí, nebrání již nic samotnému restaurování.

Nabízíte svoji práci jen institucím nebo pracujete i pro soukromé osoby?

Zadavateli práce bývají obvykle instituce, ale také starožitníci, sběratelé nebo soukromníci, kteří chtějí zachránit nějaký zděděný či oblíbený kousek. Nebráním se žádné spolupráci. Na mé práci mě těší různorodost restaurovaných předmětů i jejich příběhů.

Musela jste už někoho odmítnout?

Ano. Oslovili mě například ohledně restaurování keramických obkladů v Loosových interiérech v Plzni. Jelikož jsem ale doslova dlaždičkami nepolíbená, s díky jsem odmítla. Nicméně mám výzvy ráda a těším se, jaké další mi práce v oboru přinese.