Hasiči likvidovali požár elektrokoloběžky

V Chebu zasahovali v úterý 4. března hasiči ze tří jednotek u požáru zdroje pro elektrokoloběžky při nabíjení v bytě. Požár se nestihl rozšířit na vybavení bytu, uživatelé bytu použili ruční hasící přístroj.

 

“ Hasiči provedli odvětrání bytu a umístili poškozenou baterii do nádoby s vodou pro úplné vychladnutí. Události je bez zranění,“ uvedl mluvčí HZS Karlovarského kraje Martin Kasal.

Foto: HZS Karlovarského kraje

Co je důležité u elektrokoloběžek a elektrokol dodržovat?

„Při koupi dát přednost kvalitní a osvědčené značce, tento elektrický dopravní prostředek sice může být cenově dražší, ale vyšší cena ve většině případů znamená vyšší kvalitu (větší odolnost baterie proti vlhkosti a mechanickému poškození). Je potřeba dát si pozor na přehnaně lákavé nabídky a upřednostnit renomované prodejce,“ sdělila policejní mluvčí Moravskoslezského kraje Darina Veselá.

Řídit se doporučením výrobců, jak ve vztahu k bezpečné manipulaci, také  co se týče životnosti baterie (i stáří baterie může být nezanedbatelným faktorem vzniku vzplanutí a dle doporučení výrobce je pak vhodné po určité době stávající baterii vyměnit za novou).

Bezpečné umístění/parkování – eliminace zahoření objektu, především obytných ploch.

Bezpečné nabíjení akumulátoru – důležité je vždy použít originální nabíječku, zvolit vhodné místo a čas např. nabíjení baterky v noci v bytě/domě, kde spí lidé, může znamenat velké nebezpečí. Při dobíjení ať už elektrokoloběžky nebo baterie elektrokola, je potřeba mít dopravní prostředek/baterii pod dohledem, aby bylo možné co nejrychleji řešit případné problémy. Před nabíjením je rovněž vždy potřeba provést kontrolu baterie/zařízení, zda nejeví známky viditelného mechanického poškození.

*Bezpečné nabíjení je klíčové

Pokud má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního (nárůst teploty, signalizace kontrolních světel, zápach), měl by jej okamžitě nechat zkontrolovat v servisu. Pokud už z baterie unikají nějaké zplodiny hoření, je nutné ihned přivolat hasiče. Doporučujeme u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. Aktuální softwarový systém může v některých případech včas upozornit na závadu, provést odpojení baterie, případně o možné závadě na dálku informovat uživatele vozidla.

Foto: MV-generální ředitelství HZS ČR. Největší riziko požáru dopravních prostředků na elektropohon hrozí při nabíjení

Drtivá většina požárů ale vzniká během nabíjení kvůli technické závadě. K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například tzv. wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu.

Požadavek dedikovaného nabíjení (spolu s požadavkem vypínání energie v prostoru, kde se dobíjecí body nacházejí), proto hasiči žádali zahrnout také do připravované normy ČSN 33 2130 ed. 4 Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody.

Podmínky požární bezpečnosti ve vztahu k vozidlům s alternativními druhy pohonů, včetně vozidel s elektrickým pohonem, obsahuje také připravovaná novely vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb a související připravovaná norma na provedení garáží (ČSN 73 0838 Požární bezpečnost staveb – Garáže.) Vyhláška je nyní před legislativním procesem a její účinnost hasiči očekávají ještě v roce 2025.

*Klára Ochmanová – MV-generální ředitelství HZS ČR