Policejní operační střediska přijala v loňském roce 1 359 749 oznámení na tísňové lince

Operační střediska Policie České republiky zaznamenala v roce 2024 celkem 1 359 749 oznámení na tísňové lince 158. Tato statistika potvrzuje vysokou důvěru veřejnosti v tísňové služby poskytované policií a odráží efektivitu operačního řízení v rámci bezpečnostního systému státu. Od 1. ledna 2022  je možné všechny linky tísňového volání (112, 150, 155, 158) kontaktovat i cestou SMS. Těch bylo evidováno celkem 12 728.  Tento způsob komunikace nachází uplatnění především v situacích vyžadujících diskrétnost, nebo jako alternativa pro osoby se specifickými potřebami, což přispívá k diverzifikaci tísňových služeb.

Foto: Policie ČR

„Analýza časové distribuce oznámení ukazuje, že nejvyšší měsíční aktivita byla zaznamenána v srpnu, kdy operační střediska přijala 130 660 hovorů. Naopak nejnižší počet volání byl registrován v únoru s 93 880 případy. Tyto sezónní fluktuace souvisejí s faktory, jako jsou klimatické podmínky, zvýšená mobilita obyvatelstva během letních měsíců nebo specifické bezpečnostní výzvy, například zvýšený počet kulturních akcí. Průměrná délka hovoru činila 2 minuty, což svědčí o vysoké operativní efektivitě při zpracování oznámení. Tento ukazatel reflektuje standardizované procesy, pokročilé technologické zázemí a odborné schopnosti pracovníků operačních středisek. Kvalita operativního řízení je zásadní pro minimalizaci reakčního času a zajištění, co nejrychlejšího zásahu bezpečnostních složek,“ uvedla tisková mluvčí Policejního prezidia ČR Hana Rubášová..

SMS zpráv bylo zasláno nejvíce v měsíci únoru (1704) a nejméně v listopadu (921). Standardně je nejvíce tísňových SMS přijato v Praze. V Pardubickém kraji ovšem došlo k případu, kdy psychiatrický pacient zlomyslně ztěžoval práci operačnímu středisku a zasílal SMS, které byly smyšlené.

Foto: Policie ČR

„Operační střediska Policie České republiky plní zásadní roli v rámci integrovaného záchranného systému a bezpečnostního aparátu státu. Tato pracoviště, která fungují na krajských ředitelstvích, útvarech s celorepublikovou působností a Policejním prezídiu České republiky, jsou zodpovědná za nepřetržité monitorování a zpracování oznámení na tísňové lince 158,“ sdělila mluvčí  s tím, že operační střediska rovněž plní podpůrnou roli pro výkon terénních složek policie a spolupracují s ostatními orgány a organizacemi zapojenými do integrovaného záchranného systému. Tato spolupráce zahrnuje nejen řešení mimořádných událostí, ale i každodenní koordinaci činností směřujících k zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti.

Každoročně policisté řeší případy zneužití  tísňové linky, tím že si volající vymýšlí různá oznámení, která se nezakládají na pravdě a to z různých pohnutek. „Zneužití linky tísňového volání 158 je trestné. V době rozvinutých technologií je úspěšnost odhalení volajícího, jenž zneužil tísňovou linku vysoká. Jednotlivé případy se dokumentují a v extrémních případech jsou pak postoupeny Českému telekomunikačnímu úřadu k projednání. Za zlomyslné volání či SMS lze udělit pokutu ve výši až 200 000 korun, doplnila Hana Rubášová.