Čechy čekají suverénně nejdražší Velikonoce v historii

Velikonoce 2023 jsou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení silně projevuje také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena „velikonočního nákupního košíku“ vzrostla oproti loňskému roku o více než třicet procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení nepamatujeme od 90. let. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší, o více než 50 procent, než cena stejného nákupního košíku v průměru let 2016 až 2022.

Ilustrační foto Pixabay

Pro doplnění, v roce 2010 zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o skoro 93 procent více než tehdy.

Velikonoční ceny dle ČSÚ (v Kč)

 
   

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

Mouka hladká

1 kg

23,84

17,39

12,82

12

11,76

11,87

11,16

11,19

Mléko polotučné

1 l

27,66

20,98

19,75

20,98

19,87

19,44

19,04

17,53

Vejce slepičí čerstvá

10 ks

60,28

35,97

31,03

31,75

33,16

37,84

32,87

28,6

Máslo

250 g

52,8

55

46,2

47,75

48,79

47,64

43,87

33,76

Cukr krystalový

1 kg

33,23

19,72

15,55

15,66

13,27

19,25

20,33

16,15

Pivo, světlé, lahvové

0,5 l

13,66

12,93

12,81

12,55

11,91

11,8

11,32

11,25

Celkem

 

211,47

161,99

138,16

140,69

138,76

147,84

138,59

118,48

Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc přes jedenáct miliard korun, přibližně 1300 korun na dospělého obyvatele.

Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky. V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.

Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (250 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.

Dospělí si kromě sladkostí a vajíček často vykoledují i něco ostřejšího. V týdnu před Velikonočním pondělím lze očekávat růst výdajů za lihoviny o čtvrtinu oproti průměrnému týdnu v roce. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.

Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 550 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 37 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.

Lukáš Kovanda, Ph.D. – Hlavní ekonom, Trinity Bank