Black Friday: Víte, jak se vyhnout pastem výprodejů?

V čase inflace, rostoucích cen energií i jistého nedostatku zboží je o Black Friday mezi zákazníky obzvlášť zájem. Ale pozor, slogany jako „nejvýhodnější nabídka“ apod. mohou lákat na falešné slevy nebo dokonce na podvodné e-shopy. Známý trik „zbývají už jen tři položky“ má na zákazníky vyvíjet nátlak. Čemu odolat při honbě za nižší cenou, radí Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.

Ilustrační foto 

„Každý chceme ušetřit, ale díky našim pěti tipům mohou lidé na Black Friday a Kybernetické pondělí nakupovat bezpečněji a být lépe připraveni. Obzvlášť se to týká situací, kdy u daného prodejce nakupujeme poprvé. Pak je potřeba si prodejce dobře prověřit,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska, Islandu a Velké Británie. Detailní návod, jak neznámý e-shop prověřit, je na webu ESC www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

Ověřte si, zda je e-shop bezpečný

Než začnete nakupovat online, dobře si prohlédněte webové stránky:

  • Jsou obchodní podmínky úplné? Obsahují kontaktní údaje podnikatele a informace o vašem právu odstoupit od smlouvy a reklamovat vadné zboží?
  • Je uvedena věrohodná poštovní adresa? Neváhejte si adresu ověřit pomocí online mapových služeb – i foto z ulice naznačí, zda jde o sídlo firmy, nebo o dlouho neobývaný domek v okrajové čtvrti.
  • Je-li uvedené telefonní číslo, vyzkoušejte, zda to někdo zvedne.
  • Projděte si stránky s recenzemi, abyste zjistili, zda ostatní uživatelé měli s obchodem problémy, nebo naopak dobrou zkušenost.

Zkontrolujte, zda jde opravdu o slevu

V období akcí musí být zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období. Pokud uvedená nesnížená cena není nejnižší za poslední měsíc, může jít o nekalou obchodní praktiku.

Odolejte nátlaku

„Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí“ nebo „zbývají už jen tři položky“: Mnoho webových stránek, mobilních aplikací, sociálních sítí a dokonce i vyhledávačů používá tyto nátlakové věty. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit naše nákupní chování pomocí odpočítávání nebo zahanbujících tlačítek typu „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“. „Působí to sice úsměvně, ale podobné věty se mohou objevit,“ uvádí Tichota.

Ujistěte se, že jste zvolili bezpečný způsob platby

  • Pokud platíte online, ujistěte se, že máte zabezpečené internetové připojení.
  • Ujistěte se, že adresa webové stránky obsahuje „https“ a symbol zavřeného visacího zámku.
  • Neukládejte své bankovní údaje do mobilního telefonu, počítače ani na žádné z nákupních platforem
  • Nastavte si maximální částku pro jednorázové platby kreditní kartou
  • Pokud někde nakupujete poprvé, dejte pozor na platby bankovním převodem – odeslané peníze pak těžko dostanete zpět, když jde něco špatně

Využívejte zákonnou záruku

Na veškeré nové nebo použité zboží (nábytek, auto, počítač, domácí spotřebiče atd.) zakoupené u prodejce se sídlem v Evropské unii můžete využít dvouletou zákonnou záruku. V takovém případě můžete požádat prodejce o opravu nebo výměnu výrobku, a pokud tato dvě řešení nejsou možná, o náhradu škody.

Zdroj: ČOI