Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny

Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů. Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků. Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech. „Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.slevy 1

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %.

Kontroly – Akční ceny a slevy 2. čtvrtletí 2018  
Inspektorát Počet kontrol Kontroly se zjištěním Zjištění v %  
 
Středočeský a Hl. město Praha 45 10 22,2%  
Jihočeský a Vysočina 170 104 61,2%  
Plzeňský a Karlovarský 169 104 61,5%  
Ústecký a Liberecký 230 118 51,3%  
Královéhradecký a Pardubický 143 59 41,3%  
Jihomoravský a Zlínský 394 191 48,5%  
Olomoucký a Moravskoslezský 157 93 59,2%  
Celkem 1 308 679 51,9%  

 Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a to v 849 případech:

V 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen (§ 3)

V 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou

V 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku (§ 16)

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč.  Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco. 

Dále ČOI vydala zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 4 858 kusů. Hodnota zakázaného zboží činila 729 119 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 81 kusů měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů.