Muzicirování aneb když si rodiče mohou zahrát se svými dětmi

Od září 2017, tedy od začátku tohoto školního roku, má Základní umělecká škola Járy Cimrmana Františkovy Lázně další novinku: součástí estetické výchovy zaměřené na pětileté děti se stalo společné MUZICÍROVÁNÍ dětí s rodiči. Nejprve ale ještě připomeňme, proč estetická výchova pro předškoláky nese název TYKADÝLKA.  Představte si maličkého broučka, který začíná poznávat svět. Všechny ty krásné, ale zatím neznámé věci kolem začíná nesměle ohmatávat a poznávat prostřednictvím tykadýlek. A podobně i děti před nástupem do školy se mohou seznamovat formou zábavných her se světem hudby, respektive hraním na různé nástroje, divadla, výtvarného umění i tance. Pod vedením zkušených učitelů začnou nakukovat do světa umění a během doby se většinou samy rozhodnou, co se jim nejvíce líbí, co jim jde a čemu by se chtěli věnovat. Jen někdy ještě tu a tam poradí nebo doporučí učitel.lidovka 2

V tomto školním roce v rámci Tykadýlek otevřeného nového předmětu MUZICÍROVÁNÍ docházejí pětiletí předškoláci jednou týdně do ZUŠ v doprovodu rodičů. První půlrok byl koncipován tak, aby se pro děti jejich seznamování se s hudebními nástroji stalo zábavnou hrou. Seznamováním s nástroji, kterým se na škole vyučuje, je provázela paní učitelka Zuzana Puchelová (strunné a smyčcové nástroje), paní učitelka Dana Stará (klavír a keyboard) a pan zástupce Bohumil Polívka (dechové nástroje, bicí a akordeon). Děti jsou rozděleny do skupinek, ve kterých jsou nově spolu s nimi i jejich rodiče. Postupně všechny si děti vyzkouší vše, co škola v hudebním oboru nabízí. A rodiče nejen mohou být po celou dobu výuce přítomni, ale mohou se i aktivně zapojit. V lednu byla tato část uzavřena ve františkolázeňském divadle Boženy Němcové při společném „muzicirování“ dětí s rodiči.

O průběhu první poloviny roku udělala škola mezi rodiči a dětmi průzkum, a až na jednu jedinou výjimku, to ostatních 12 rodičů hodnotilo jako velice přínosné. Od února 2018, tedy od 2. pololetí, již děti docházejí na konkrétní nástroj, který si zvolily. Na tento nástroj již docházejí individuálně.

A co na to říkají sami rodiče? Paní Průšovou se synkem Adamem jsme oslovili přímo ve škole.lidovka 1

Paní Lenka Průšová, maminka pětiletého Adama: „Moc se nám to líbilo. Osobně jsem byla velice mile překvapena rozmanitostí nabídky vyzkoušet si nejrůznější nástroje a vyzvedla bych také přístup učitelek a učitelů k takto malým dětem. Myslela jsem, že jsou zvyklí pracovat s již staršími dětmi, a že si s předškoláky, kteří jsou přece jenom ještě malí a hraví nebudou vědět tak dobře rady. Ale oni dokázali, jako například pan Bohumil Polívka, naprosto přirozenou, pro děti zábavnou formou, ty malé neposedy zapojit a získat. Třeba formou pohádky o notičkách, které šly do lesa, kde si hledaly postýlky podle své velikosti. Doporučila bych to všem dalším rodičům. Bohužel jsme se nemohli pro nemoc zúčastnit lednového vystoupení. Náš Adam si nakonec úplně sám bez rodičovského doporučení vybral trubku. Zkusila jsem si na ni zafoukat také, a hrozně mě překvapilo, jak je těžké na tomhle nástroji vyloudit tón. Adam je na to hrdý, teď se už učí hrát na trubku ve třídě pana učitele Miroslava Fejfara.
A Adam? Ten se jen tulil k mamce, usmíval se a přikyvoval. Ano, přesně tak to bylo a je. Další z rodičů nám pak odpověděli na položené otázky:

Blanka Brožková s dcerou Terezkou Brožkovou (6 let).

  1. Znali jste už dříve víceoborovou Estetickou výchovu „Tykadýlka“ pro 5 leté děti z MŠ, která se na ZUŠ vyučuje? Jak jste se o předmětu „Muzicírování“, který se v rámci Tykadýlek vyučuje, dozvěděli?  Starší syn už v předškolním věku navštěvovat Estetickou výchovu, tzv. Experiment. S dcerou jsme to zopakovali.
  1. Přihlásili byste svého potomka i bez tohoto projektu do ZUŠAno.

.      3. Jaký nástroj si vaše dítě vybralo? Byla to jeho volba nebo jste si představovali pro své dítě něco jiného? Flétnu. Volba byla jasná, i kdybychom neprošli Estetickou výchovou.

  1. Jak se vám líbilo, že jste se mohli do výuky zapojovat? Mělo to nějaký vliv i na váš vztah s dcerou (synem) doma, zkoušeli jste společně něco, co se ve škole naučil(a)? Jsem ráda za aktivně strávený čas s dcerkou, nicméně myslím, že účast rodičů přispěla k tomu, že děti se předváděly a neposlouchaly tak jako kdyby tam byly samy.
  1. Jak hodnotíte přístup učitelů k tak malým dětem? Báječný. Doufejme, že je to stejné i bez přítomnosti rodičů…
  1. Jak se to líbilo vašemu potomkovi? Dcera byla spokojená a do „zušky“ se vždy těší.
  1. Jak hodnotíte závěrečný společný koncert v divadle?  Nezúčastnili jsme se bohužel kvůli nemoci.

Na stejné otázky odpověděli další rodiče…

Michaela Kokešová se synem Maxmiliánem Korčákem (6 let),

  1. Ano znali, kurz pro 4 leté. Od paní ředitelky, při přihlašování do dalšího ročníku estetické výchovy pro 5 leté.
  2. 2. Nejspíše ano.
  3. Akordeon. Po společné domluvě jsme se shodli pro akordeon.
  4. Ze začátku jsme nevěděli, co od toho čekat, ale po společných hodinách jsme byli určitě spokojeni. Ano, určitě při hře na různé nástroje jsme si to zkoušeli i my rodiče doma, dále pak společné trénování a cvičení na dosavadní nástroj.
  5. Velmi kladně, přístup výborný, nejen k dětem, ale i k rodičům.
  6. Každý čtvrtek se syn těšil na hodinu výuky. Těší se z cvičení, a do budoucna z toho, že třeba bude umět zahrát nějakou písničku.
  7. Kladně. I když pro mne, jako ne-muzikanta to bylo i malinko stresující. Ale když bylo po koncertě, tak to bylo spíše úsměvné. Ale konkrétně mé rodině, která se přišla na koncert podívat, se to líbilo, což potěší.

Jaroslava Nedvědová se synem Josefem Praisem (6 let),

1. Estetickou výchovu Tykadýlka jsem znala již dříve, o předmětu Muzicírování jsem se dozvěděla z MŠ Pramínky.
2. Svého syna bych do ZUŠ přihlásila na hudební nástroj, ale o rok později.
3. Naše dítě si vybralo klavír. Původně se nám zamlouvaly housle, protože v rodině už na housle hrál jeho bratr. Po muzicírování jsem si všimla, že si syn doma sám od sebe sedne ke klavíru a hraje si písničky, které si dobře pamatuje z muzicírování. Potom náš syn sám řekl, že by chtěl hrát na klavír.
4. Líbilo se mi, že jsem se mohla do výuky zapojovat, byl to naše společná aktivita a také společný zájem. Jsem ráda, že se učení hudebního nástroje mohlo stát hrou mezi rodiči a dětmi.
5. Přístup učitelů byl výborný!!!
6. Mému synovi se kroužek líbil, bylo mu líto, že už skončil. Těšil se i na kamarády, které uvidí a budou spolu plnit úkoly. Na klavíru se mu nejvíce „líbí zvuk a různé hraní“, tak to přesně vyjádřil, takže asi myslí to, že klavír dokáže zahrát více tónů najednou.
7. Na koncert jsme se moc těšili a i s horečkou jsem si ho nenechala ujít a byla jsem ráda, že jsme si mohli prožít tento společný rodinný zážitek.
Iveta Skupienová, matka Magdalény (6) a Terezy Skupienové (6). 

  1. Ano, Tykadýlka dcery navštěvovaly již loňský rok, kdy se ale rodiče projektu aktivně neúčastnili. O novém modelu jsem se dozvěděla od paní ředitelky v září 2017, kdy jsem byla domlouvat rozvrh hodin.
  2. Spíše ne, velmi oceňuji spolupráci ZUŠ s MŠ, což je pro rodiče velmi časově přívětivé.
  3. Obě dcery si vybraly hru na kytaru. Byla to plně jejich volba, nezasahovala jsem do výběru.
  4. Ano, doma jsme společně opakovaly a zkoušely nové dovednosti. Byl to příjemně strávený čas ve společnosti dcer a ostatních spolužáků a jejich rodičů.
  5. Je vidět, že učitelé mají s prací s tak malými dětmi zkušenosti, jejich přístup byl přátelský a nenásilný. Všichni tři vyučující si k dcerám našli rychle cestu, dcery se nestyděly a braly to spíš jako hru a zábavu, než nějaké cílené vzdělávání.
  6. Obě dcery chodily na „Muzicírování“ rády.  Obě tvrdí, že si kytaru vybraly, protože na ni hraje jejich paní učitelka v MŠ a děti sedí kolem v kroužku a zpívají. Chtěly by to také umět.
  7. Jsme trochu stydlivé povahy a tyto hromadné akce nevyhledáváme. Ale nakonec myslím, že se koncert povedl a užily jsme si všichni i dost legrace.

Stanislav Doležal se synem Stanislavem Doležalem (6)

  1. Syn chodil již od 4 let na výtvarné kroužky, nikoliv však v ZUŠ Járy Cimrmana.
    O muzicírování jsme se dozvěděli z nabídky v MŠ.
  2. Na tuto otázku odpovím ANO, neb jsem tuto ZUŠku navštěvoval v letech 1989 – 1995.
  3. Trubku – Nástroj si syn vybral dle otcova vzoru.
  4. Zapojení se do výuky bylo (myslím pro oba dva) přínosné, vztah jsme zlepšovati nemuseli, ale začli jsme tím pádem další aktivitu, kterážto je pro dítě nutná a prospěšná.
  5. Jedním slovem „famózní“
  6. Nástroj hodně vydrží (není křehký), je to dobře a daleko slyšet a je snadno přenosný
  7. Více než pozitivně po 18 letech jsem vystupoval na jevišti v divadla Boženy Němcové a syn prvně na prknech co znamenají svět.lidovka 3

Na fotce zleva: Dospělí: p. uč. Z. Puchelová, S. Doležal, J. Prais, uč. B. Polívka, M. Kokešová,

 I. Skupienová, J. Nedvědová (Praisová), K. Lažová

Děti: M. a T. Skupienovy, K. Čermjaninov, M. Korčák, J. Prais, S. Doležal

B. Polívka