Dlouhodobě nejbezpečnějším krajským městem v dopravě jsou Karlovy Vary

Sedm okresních měst se může za loňský rok pochlubit čistým štítem – na jejich silnicích se nestala žádná těžká ani smrtelná dopravní nehoda.nehoda-19

 

 

 

 

 

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti 2016 bylo z krajských měst v uplynulém roce nejbezpečněji na silnicích v Jihlavě. Na opačném konci žebříčku se stejně jako loni umístilo Brno. Sedm okresních měst nezaznamenalo dokonce žádnou nehodu, při které by byl usmrcen nebo těžce zraněn člověk. Konkrétně se jedná o Beroun, Rakovník, Pelhřimov, Strakonice, Domažlice, Sokolov a Svitavy. Naopak nejhůře si z okresních měst vedl Havlíčkův Brod. Na silnicích našich krajských a okresních měst v roce 2016 zemřelo 80 osob a 750 jich bylo těžce zraněno. V roce 2015 to bylo 82 usmrcených a 735 těžce zraněných osob.

Prostřednictvím ČP Indexu hodnotí Česká pojišťovna již třináctým rokem bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst.

V krajských městech loni zahynulo v důsledku dopravních nehod celkem 56 lidí. To je o dva více než v předchozím roce. U okresních měst se počet naopak meziročně snížil z 28 usmrcených osob v roce 2015 na 24 osob v roce 2016.

Z krajských měst má nejhorší bilanci dlouhodobě Praha, kde na silnicích v minulém roce zahynulo 21 osob a 194 jich bylo těžce zraněno. V počtu usmrcených osob Prahu následuje Ostrava (9 osob) a Brno (7 osob). V počtu těžkých zranění pak Prahu následuje Brno (112 těžkých zranění) a Plzeň (42 těžkých zranění). Z okresních měst nejhůře dopadlo Kladno, Karviná, Kolín, Trutnov a Havlíčkův Brod – každé z těchto měst ukončilo rok 2016 s bilancí dvou usmrcených osob. Nejvíce osob se při dopravních nehodách zranilo v Mladé Boleslavi (17 osob), Kladně (16 osob), Opavě (14 osob) a Karviné (také 14 osob). Právě počet usmrcených a těžce zraněných osob ve vztahu k počtu obyvatel daných měst tvoří konečné pořadí ČP Indexu bezpečnosti.

Dlouhodobě nejbezpečnějším krajským městem jsou Karlovy Vary

Olomouci se letos podařil skok o sedm míst směrem vzhůru, a zaznamenala tak největší zlepšení mezi krajskými městy. Vítězná Jihlava si polepšila z loňského 3. místa. Dlouhodobě nejbezpečnějším krajským městem jsou však Karlovy Vary. Poslední příčku v ČP Indexu bezpečnosti za rok 2016 obsadilo Brno, které se na chvostu žebříčku umisťuje pravidelně.

Dlouhodobě nejbezpečnějším okresním městem je Beroun. Minulý rok se spolu s dalšími šesti okresními městy umístil na špici žebříčku – tedy mezi okresními městy, kde uplynulý rok nedošlo k žádné dopravní nehodě se smrtelným nebo těžkým zraněním. Průměrné výsledky ČP Indexu za období 2014–2016 pak řadí Beroun na první místo s výrazným náskokem před druhým Tachovem. Do sedmičky loni nejlépe hodnocených okresních měst se jich hned pět dostalo do čela z předloňských nižších pozic. Jednalo se o Pelhřimov, Strakonice, Domažlice, Sokolov a Svitavy. Pouze Rakovník a již zmíněný Beroun se mezi nejlepšími městy usadily i v roce 2015.

Největší propad zaznamenal Havlíčkův Brod

Skokanem roku se mezi okresními městy stal Jablonec nad Nisou, který se ze 47. místa v roce 2015 posunul na loňské 14. místo. Naopak největší propad zaznamenal Havlíčkův Brod. Ten se z předloňského 6. místa dostal až na poslední, tedy 59. příčku. V roce 2016 byli totiž na jeho silnicích usmrceni dva lidé a šest jich bylo těžce zraněno. Tato čísla jsou ve srovnání s ostatními okresními městy, vzhledem k počtu obyvatel Havlíčkova Brodu, vysoká. V téměř 70 % okresních měst nedošlo ani k jedné smrtelné nehodě, bezmála v polovině z nich pak byli za uplynulý rok při dopravních nehodách těžce zraněni nejvýše tři lidé.

V důsledku rychlé jízdy zemřelo loni na silnicích krajských a okresních měst 5 osob a 83 jich bylo těžce zraněno. I přes to, že již třetí rok dochází k postupnému snižování těchto čísel, jsou stále vysoká, a je proto nutné řidičům připomínat, aby se za volantem chovali podle předpisů.

Pořadí krajských a okresních měst dle ČP Indexu bezpečnosti v roce 2016

Pořadí 2016 Krajská města Pořadí 2015

  1. Jihlava 3.
  2. Karlovy Vary 1.
  3. Olomouc 10.
  4. Hradec Králové 2.
  5. Praha 5.
  6. Ostrava 4.
  7. Pardubice 6.
  8. Zlín 12.
  9. Plzeň 9.
  10. Ústí nad Labem 11.
  11. České Budějovice 7.
  12. Liberec 8.
  13. Brno 13.

Pořadí 2016 Okresní města Pořadí 2015 Pořadí 2016 Okresní města Pořadí 2015 Pořadí 2016 Okresní města Pořadí 2015

  1. – 7. Beroun 1. – 5. 21. Nový Jičín 9. 41. Ústí nad Orlicí 58.
  2. – 7. Rakovník  1. – 5. 22. Chrudim 34. 42. Opava 35.
  3. – 7. Pelhřimov 17. 23. Kroměříž 46. 43. Teplice 55.
  4. – 7. Strakonice 33. 24. Žďár nad Sázavou 41. 44. Benešov 15.
  5. – 7. Domažlice 27. 25. Děčín 54. 45. Český Krumlov 44.
  6. – 7. Sokolov 23. 26. Příbram 45. 46. Blansko 29.
  7. – 7. Svitavy 25. 27. Cheb 21. 47. Kutná Hora 19.
  8. Prostějov 18. 28. Tachov 1. – 5. 48. Znojmo 57.
  9. Klatovy 1. – 5. 29. Písek 43. 49. Přerov 32.
  10. Česká Lípa 12. 30. Bruntál 14. 50. Mělník 59.
  11. Louny 40. 31. Chomutov 50. 51. Karviná 10.
  12. Most 20. 32. Vyškov 28. 52. Kladno 51.
  13. Jičín 16. 33. Frýdek-Místek 48. 53. Rychnov n. Kněžnou 26.
  14. Jablonec nad Nisou 47. 34. Hodonín 30. 54. Jindřichův Hradec 53.
  15. Nymburk 31. 35. Litoměřice 42. 55. Mladá Boleslav 52.
  16. Vsetín 39. 36. Rokycany 1. – 5. 56. Kolín 38.
  17. Třebíč 8. 37. Šumperk 13. 57. Trutnov 49.
  18. Jeseník 24. 38. Semily 36. 58. Náchod  56.
  19. Prachatice 11. 39. Břeclav 22. 59. Havlíčkův Brod 6.
  20. Tábor 7. 40. Uherské Hradiště 37.