Strojvedoucím v obýváku: České dráhy nabízejí virtuální projížďku po několika tuzemských tratích

Národní dopravce spustil webový portál www.pohledzvlaku.cz, který nabízí pohled na práci strojvedoucího a nevšední pohled na železniční tratě České republiky ze stanoviště strojvedoucího. V současné době mapuje jízdu po prvních čtyřech tratích. Nejnovějším přírůstkem na portálu je pohled ze stanoviště pendolina při cestě z Františkových Lázní do Plzně.DSC_2155

„Náš portál Pohledzvlaku.cz jsme připravili pro železniční fanoušky a všechny, které zajímá dění kolem nich. Přibližuje neobvyklou práci strojvedoucího i nevšední pohled na trať z jeho kabiny,“ říká Václav Rubeš, šéfredaktor časopisu ČD pro vás a vedoucí projektu. „Podívat se na stanoviště v běžném provozu je téměř nemožné, stejně jako sledovat trať, všechny návěstidla a veškeré dění kolem železničního provozu z pohledu strojvedoucího. Přitom víme, že je řada železničních fanoušků i lidí, kteří vlakem cestují, a chtěli by pohled strojvedoucího zažít. Proto jsme se rozhodli postupně zmapovat nejzajímavější tratě a zájemcům je přiblížit,“ doplnil Václav Rubeš.

Web v současnosti nabízí jízdu vlakem po čtyřech zajímavých tratích. Jedná se například o horskou železnici ze Zábřehu na Moravě do Jeseníka známou jako Slezský Semmering, frekventovanou příměstskou trať z pražského Masarykova nádraží do Úval, atraktivní trať ve vltavském kaňonu z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou a nejnověji také atraktivní, skoro hodinu a půl trvající jízdu pendolinem z Františkových Lázní do Plzně.

Web přitom nenabízí jen obyčejný pohled na trať očima strojvedoucího, jak bývá běžné na mnoha DVD mapujících některé tratě, jak vysvětluje Václav Rubeš: „Aby měl divák co největší zážitek ze sledování cesty, zaznamenali jsme ji několika kamerami na různých místech. Vedle klasického pohledu na trať lze zvolit i pohled do kabiny a sledovat veškeré úkony strojvedoucího. Záznam jízdy Pendolina nově přináší další úhel pohledu kamery – z výšky na strojvedoucího i část tratě najednou. Součástí všech záznamů je pohled z konce vlaku. Techničtí fajnšmekři jistě ocení kameru, která je umístěna přímo na podvozku. U pendolina tak divák může sledovat unikátní záběry systému aktivního naklápění. Abychom dění na trati co nejvíce přiblížili divákovi, stránka je opatřena také vysvětlivkami jednotlivých návěstí nebo vlaků, které míjíme.“

České dráhy připravují záznam jízdy také z dalších atraktivních tratí a vozidel. Autoři portálu se chtějí podívat například na tratě Tábor – Bechyně na historické „kapesní“ bobině řady 100 nebo legendární Posázavský pacifik s neméně ikonickou bardotkou  Plánují i další vylepšení, například odkaz na virtuální prohlídku vozidel, ze kterých byl záznam pořízen. Virtuální prohlídku lokomotiv, elektrických a motorových jednotek i osobních vozů Českých drah nabízí další zajímavý portál www.bluetrains.cz.