Soubor činohry DJKT uvaří světovou premiéru. Dortel – Jak se vaří národ

Součástí dramaturgické linie činoherního souboru Divadla J. K. Tyla je uvádění autorských textů, které vznikají především pro komorní prostředí Malé scény. Po úspěšných inscenacích jako například 50 odstínů (České porno) soubor pokračuje uvedením hry Dortel s podtitulem Jak se vaří národ dramatika Kryštofa Pavelky a režiséra Adam Skaly. Světová premiéra komedie, která v prostředí dnes mimořádně populárních kuchařských soutěží zkoumá, jak se vaří nacionalismus, je naplánována na 26. září 2020 na Malé scéně DJKT. Původně se premiéra měla odehrát v květnu tohoto roku.

Foto: Irena Štěrbová

Autor hry, dramatik Kryštof Pavelka, měl dle svých slov nápad realizovat divadelní kuchařskou show již v minulosti. „Propojit tento nápad s vařením české národní identity i pohnutou historií Plzně byl pak už jen další logický krok. Reflexí společenské a politické krajiny jsem se ve svých uváděných hrách zabýval vždy,“ přibližuje vznik inscenace sám autor a dodává: „Vedle hlavního tématu – vlastenectví – je Dortel hrou o zmatení pojmů a manipulaci, která toto zmatení bez skrupulí využívá. Žijeme v hypermedializované, datově nasycené době a zdálo by se, že každý si během pár vteřin může opatřit relevantní a podložené informace o světě kolem něj. Opak je pravdou. Šíří se neuvěřitelné bludy, často o neoddiskutovatelných a prokazatelných skutečnostech.“ Mladý režisér Adam Skala, který si své profesní zkušenosti rozšířil například spoluprací s Divadlem v Dlouhé nebo s Divadlem na Fidlovačce, komentuje hru slovy: „V inscenaci se zabýváme hlavně tím, jak je dnes snadné nacionální smýšlení monetizovat. Zloba dnes nevyvěrá z pokroucené představy o lepší budoucnosti národa, ale z prachobyčejné lidské hamižnosti.“

Soutěžící, kteří se budou ucházet o diváckou přízeň a zároveň hledat ten pravý recept na vlastenectví, ztvární Vladimír Pokorný a Martin Zahálka ml., moderátorem kuchařské show se stane Libor Stach. V dalších rolích se objeví Jan Maléř, Kamila Šmejkalová a Pavel Pavlovský, pro jehož postavu byl inspirací autorův dědeček. „Můj děda pochází z Plzně, zažil osvobození v pětačtyřicátém i povstání dělníků ze Škodovky v roce 1953. Takže dost z toho, co Stařec říká, jsou vlastně vzpomínky mého dědy, byť pochopitelně upravené pro potřeby textu. Stařec v Dortelu reprezentuje historickou paměť a kontinuitu příběhu, připomínku, že jsou pořád ještě mezi námi lidé, kteří u toho byli a vědí, jak to bylo, ať už si na internetu či jinde vyřvává, kdo chce co chce,“ upřesňuje Kryštof Pavelka.

Foto: Irena Štěrbová

Název inscenace Dortel v sobě pojí název cukrářského výrobku a zároveň jméno jisté vyhraněné hudební skupiny. I když se v inscenaci objeví postava, inspirovaná Tomášem Hnídkem, frontmanem kapely Ortel, Kryštof Pavelka zdůrazňuje, že se hra životem nebo dílem pana Hnídka nezabývá. „Ta inspirace je spíše volná a slouží především k dokreslení určitého typu přemýšlení a vidění světa, o kterém text je. Jinak ovšem hra ani připravovaná inscenace nejsou primárně o životě a díle pana Hnídka, to určitě ne.“ Dramaturg Zdeněk Janál k tématu doplňuje: „Samozřejmě, že Dortel není životopisnou hrou, ale řadu odkazů na Tomáše Ortela i jeho fanoušky s sebou nese. Jsem rád, že Kryštof Pavelka zkoumá tento fenomén dnešní doby nikoli skrze hlavní aktéry, ale skrze tzv. normální chlapy, kteří chtějí v televizi předvést své ‚normální‘ kuchařské umění a v neposlední řadě se svěřit se svým náhledem na dnešní ‚multikulti svět‘. Zobrazovaná témata jsou dnes četně probíraná nejen v mediálním prostoru, ale například také v poloanonymních diskusích na sociálních sítích. Předpokládám, že i naše inscenace může k různým debatám vybízet – a proto jsme se rozhodli po vybraných reprízách uskutečnit setkání publika s tvůrčím týmem inscenace. K rozhovorům však přizveme také zajímavé hosty, znalce diskutovaných témat.“

Vstupenky můžete zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

Kryštof Pavelka – dramatik

Kryštof Pavelka vystudoval pražskou DAMU, obor režie-dramaturgie. Dramaturgicky spolupracoval s libereckým Divadlem F. X. Šaldy (Tramvaj do stanice Touha, režie I. Rajmont, Hodinový hoteliér, režie O. Pavelka) či s A studiem Rubín (Blonďatá bestie, režie T. Svoboda, Marta Peschek jde do nebe, režie O. Pavelka). Je vítězem ceny Grant Thornton Awards, v rámci které uvedl v české premiéře hru Guye Helmingera Nikdy nevíš, čím tě život nakonec překvapí (MeetFactory, Praha). Byl jedním z autorů satirického pořadu Kanál Maryško na Stream.cz. Je autorem volné divadelní adaptace Haškových Dějin Strany mírného pokroku v mezích zákona (Divadlo F. X. Šaldy, Liberec) a dále divadelních her Praha City Blues (Pidivadlo, Praha), Slast (La Fabrika, Praha). Jako autor spolupracoval s Českým rozhlasem, Týdeníkem Echo a webem Echo24. Je členem redakce týdeníku Reflex.

Adam Skala – režisér

Režisér Adam Skala studoval činoherní režii na pražské DAMU – absolvoval autorskou inscenací Žranice, která obdržela Cenu Evalda Schorma za nejlepší původní hru a cenu za nejlepší scénografii festivalu Encounter. Jeho první režií bylo uvedení monodramatu Patricka Süskinda Kontrabas v pražském A studiu Rubín, ve kterém se poprvé setkal s autorem hry Dortel Kryštofem Pavelkou. Nyní je principálem souboru Divadlo Maso, s nímž působí v pražském NoDu. Mezi jeho významné počiny patří inscenace v Klicperově divadle Hradec Králové (Až spáč procitne), v Divadle v Dlouhé (Konec stříbrného věku) a v neposlední řadě v Divadle na Fidlovačce (Šakalí léta). V současné době připravuje inscenaci pro pražské Divadlo pod Palmovkou. Skala je znám svými autorskými hrami, které břitce komentují realitu všedních dnů.