Teplé počasí vylákalo motorkáře na silnice. Několik rad pro bezpečnou jízdu na motocyklu

Jízda na motocyklu je krásný, ale i nebezpečný koníček. S počtem motorek však na silnici přibývá i pomníčků se jmény těch, kteří do cíle své cesty nedojeli.motorky WEB

Foto: Ilustrační

„Aby byla cesta bezpečnější, pokusíme se Vám v několika bodech nastínit několik rad pro motorkáře,“ uvedl policejní mluvčí Lukáš Maier.

Technika – Před jízdou se vyplatí kontrola životně důležitých věcí na stroji. Vaší pozornosti by neměly uniknout pneumatiky, brzdové destičky, funkčnost světel (hlavně brzdových), případně napnutí řetězu.

Výbava – Odpovídající výstroj sice sama o sobě nehodě nezabrání, ale dokáže zmírnit její případné následky. Šetřit se nevyplácí zejména při pořizování přilby. Helma má na hlavě dobře sedět, být správně těsná, ale neměla by v ní bolet hlava.

Dalším důležitým prvkem je obuv – ideálně vyztužená na exponovaných místech, tedy v kotnících, špičce, holeni a patě. Podobně to platí o rukavicích, u kterých je žádoucí zesílená ochrana kloubů a hřbetu dlaně.

Ke každému typu stroje se hodí stylově trochu jiné oblečení. Na motocykl určitě nepatří kraťasy a tričko. Ideální je kožená kombinéze s protektory na klíčových partiích, tedy ramenech, loktech, kolenech, zádech a bocích.

Rychlost – Nejčastější příčinou motocyklových nehod je nepřiměřená rychlost. Nesmyslné a krátkozraké ježdění na doraz se nevyplatí zejména v nepřehledných situacích, při vysoké hustotě provozu. Pro ostré ježdění na hraně možností jsou samozřejmě nejvhodnější uzavřené závodní okruhy.

Zatáčky – Projíždění zatáček patří k tomu nejzábavnějšímu z jízdy na motorce. Málokterého motorkáře baví jezdit 300 kilometrů rovně. Ideálních zatáček, do kterých je vidět, je však drtivá menšina. Zvláště při projíždění zatáček s nejasným výhledem je žádoucí předvídat nebezpečí a předem si cvičně představit svou reakci na potencionální krizovou situaci.

Koncentrace – Psychika je dosti opomíjenou, ale podstatnou záležitostí.  Radost z jízdy na motorce má svůj chemický základ. Tělesná chemie v podobě adrenalinu a dalších látek funguje a prohání se naším mozkem. Udržet pak mozek pod kontrolou není vůbec nic jednoduchého. Nebývá pak jednoduché plně se na jízdu koncentrovat. Stejně tak platí, že když nemáte náladu, nebo nejste v duševní nebo fyzické kondici, je lepší na motorku nesedat. Auto Vám ledacos promine, motorka ne.

Předvídání nebezpečných situací – Toto umění je na motorce mnohem důležitější než v autě. Ne každou nehodu zaviní motocyklista. Najdou se situace, kdy je jezdec na motocyklu přehlédnut nebo mu není dána přednost v jízdě. Sledovat dění v provozu je rozhodně důležité. Na motocyklu Vás nechrání plech, plasty, deformační zóny, ani airbagy. Proto je nutné sledovat provoz nejenom před sebou, ale i po stranách a za sebou. Nekoukat jen na silnici, ale stále sledovat zpětná zrcátka.

Dopravní prostředky jsou ze zákona vybaveny párem zpětných zrcátek. Minimum řidičů ale ví, k čemu slouží. To samé platí o ukazatelích směru.

Jízda v dešti – Jízdě v dešti na motocyklu je samozřejmě lepší se vyhnout. Někdy to ale nejde a tak se do toho musí jít. Pokus se nejedná o krátkou přeháňku, je nejlepší na ještě suché oblečení, rukavice a boty navléknout kombinézu do deště a návleky na rukavice a boty. Dobré je také co nejpečlivěji vyčistit hledí přilby a případně ho potřít speciálním přípravkem pro hladké stékání vody.

Málokdo má možnost cíleně trénovat jízdu v dešti. Jízda proto musí být ještě obezřetnější a soustředěnější než na suché silnici za ideálních podmínek. Brzdit musíte mnohem dřív a s daleko větším citem než na suchu, lepší je brzdit motorem.

Jízda ve skupině – Jet sám je něco jiného, než jízda ve skupině. Při průjezdu městem jsou rozestupy co nejmenší, aby se křižovatky stihly projet pohromadě. Na rovnějších, rychlejších úsecích se skupina naopak protáhne, aby měla bezpečné odstupy. Při průjezdu zatáček tak může jet každý ideální stopu. Vedoucí motocykl skupiny musí jet pouze tak rychle, aby ostatním neujížděl a jeho tempu, aby stačil i poslední motocykl skupiny. Nejméně zkušený jezdec, nebo jezdec na nejslabším motocyklu by nikdy neměl jezdit na koci celé skupiny, ale uprostřed. Jízda ve skupině musí být plynulá a bezpečná.

Svícení – Celodenní svícení je nařízeno zákonem. Naštěstí. Svícení motocyklu je dvojnásob důležité. S tím souvisí i používání oblečení pošitého reflexním materiálem.

Jedu jen tak rychle, abych stačil zastavit na vzdálenost, na kterou vidím  – ve městě jedu jen tak rychle, abych stačil zastavit dřív, než narazím do auta, které přejíždí bez ukázání směru z pruhu do pruhu. Nebezpečí představuje také vozidlo, které vyjede bez varování z řady zaparkovaných vozidel.

Za soumraku, po silnici vedoucí lesem, jedu tak rychle, abych stačil vyřešit možný střet s přebíhající zvěří

Do nepřehledné zatáčky jedu jenom tak rychle, abych se stačil vyhnout nebo zastavit před možnou překážkou