Trať chtějí elektrifikovat do roku 2030

Před několika lety tudy svištěly mezinárodní rychlíky z Prahy až do Paříže. Dnes tu jezdí jen osobáky a několik nákladních vlaků. Řeč je o nejznámější železniční spojnicí mezi Českou republikou a Bavorskem. Tedy trať na přímce Praha – Cheb – Norimberk. Dálková mezinárodní doprava tu skončila už před mnoha lety. A dosud se Německo k obnovení trasy nemělo. Zprůjezdnilo totiž trasu přes Fruth im Wald dále do svého vnitrozemí a na české straně vlaky projíždí Domažlicemi. To se však má změnit. Nově německé ministerstvo dopravy zařadilo do Spolkového plánu cest i elektrifikaci právě kolejí z Norimberka až do Chebu. Kdy se přesně začne, se zatím neví, protože v Německu podléhá tak rozsáhlá rekonstrukce daleko širší byrokracii, než v České republice.

koleje na web

„V elektrifikaci tratě máme určitý náskok jako Česká republika před Německém, kde je podle vyjádření tamního ministerstva proces na natažení drátů nad kolejemi daleko více komplikovaný a zatížen daleko rozsáhlejší byrokracií, než je tomu v Čéšku. V tuto chvíli německá strana dojednává technické věci na hranicích. To znamená, kde dojde k předávání energie a v jakém objemu,“ potvrdil chebský starosta Antonín Jalovec.

Hlavními důvody, proč elektrifikovat tuto trať, jsou nejen historické důvody, ale také očekávaný potenciál na zvýšení osobní i nákladní přepravy. Dosud tady elektrifikace chybí a dopravu na trati Cheb – Marktredwitz – Norimberk zajišťují dieselové lokomotivy a dieselové osobní vlaky. Přitom na české straně máme elektrifikaci připravenou až k hranicím. Dráty tu zde odborníci připravili během velké rekonstrukce v roce 2015.

„Trať z Chebu na Prahu je funkční od roku 1872. Byla součástí takzvané trati Františka Josefa, která spojovala Vídeň se severoněmeckými přístavy. Také úplně první propojení Mnichova s Berlínem vedlo přes Cheb a Waldsassen. Cheb byl v minulosti významným železničním uzlem. Rozsáhlost ploch nádraží a kolejišť je toho důkazem. Elektrifikace určitě přispěje k tomu, aby tuto pozici opět získal,“ sdělil Míchal Pospíšil, který má na radnici na starost přeshraniční spolupráci.

Po dokončení elektrifikace by podle předběžných jednání mohlo na nádraží vzniknout kontejnerové překladiště. To by následně uvítaly podniky z rychle se rozvíjející průmyslové zóny.

Trať z Chebu ke státní hranici a dále do západní Evropy je součástí třetího tranzitního koridoru a v budoucnu by se zde mohly vlaky prohánět rychlostí až 160 km/h. Od roku 2014 do roku 2015 prošel totiž zhruba desetikilometrový úsek od chebského nádraží až ke státní hranicí rozsáhlou rekonstrukcí za necelých 530 milionů korun. Byly tu vyměněny svršky, udělalo se nové zabezpečení u všech cest. V rámci výstavby stavbaři sanovali pražcové podloží a upravili odvodnění, vyměnili železniční svršek a v celém mezistaničním jednokolejném úseku vybudovali nové zabezpečovací zařízení. Stavba zahrnovala také úpravy mostů a propustků. Elektrické dráty jsou zatím připravené jen podél zmíněné trati a až bude potřeba, stačí jen vztyčit sloupy s vysokým napětím nad koleje a na české straně bude hotovo.

VID