Stačí chvilka nepozornosti a peníze z vašeho účtu zmizí. Policisté varují, že přibývá případů, kdy lidé o své finance přijdou kvůli podvodným emailům, které upozorňují na údajný dluh. „Zaznamenali jsme totiž nárůst počtu případů lidí, jimž neznámí pachatelé odčerpávají z bankovních účtů nemalé finanční částky. Upozorňujeme na možné souvislosti spojené s infikováním počítačových zařízení, popřípadě tzv. chytrých telefonů, kam uživatelům obvykle přicházejí potvrzovací sms od bank při provádění transakcí,“ varuje policejní mluvčí Jana Macalíková.
„Souvislostmi mezi šířením emailů se škodlivým kódem a podvodným odčerpáváním finančních prostředků z účtů se naši kriminalisté intenzívně zabývají,“ potvrzuje mluvčí. „Policie ČR opakovaně zaznamenává masivní šíření škodlivého počítačového kódu v přílohách doručovaných emailových zpráv. Spojujícím prvkem hromadně rozesílaných emailů je obsažený text, který se snaží vzbudit u příjemce zdání existence nějakého dluhu. Informace upozorňuje například i na nutnost včasného uhrazení pohledávky či jiné stanovené aktivity spojené s uváděným dluhem. Skutečným cílem ale není pouze podvodné vylákání peněz. Pachatelé chtějí zejména přimět příjemce, aby otevřel přiložený soubor, který infikuje počítač škodlivým kódem. V tomto případě se jedná o tzv. „trojského koně“,“ popisuje.
Policie ČR tedy důrazně varuje občany před otevíráním příloh neznámých emailů, protože takové emaily lze z bezpečnostního hlediska počítačového systému označit jako vysoce rizikové. Pokud se uživatelé setkali s výše popsaným emailem, nebo ve svém elektronickém bankovnictví zaznamenali nějaké nezvyklosti, měli by maximálně zvýšit opatrnost a bezprostředně si zajistit aktualizaci antivirové kontroly počítačového systému i mobilního telefonu.
„Doporučujeme, aby se řídili také pokyny své banky. Ale pozor! Pokud vám přijde výzva, abyste si stáhli do počítače a mobilu jakoukoliv s bankou související aplikaci, tak nereagujte, byť se na první pohled může jevit, že jde například o výzvu banky. Bankovní instituce takto nepostupují, mailem nebo v sms posílají pouze běžné informace například o zůstatcích na účtu. Nikdy ale touto cestou nenabízejí aplikace ani nezjišťují informace či hesla od klientů,“ dodává Jana Macalíková.