Již ve čtvrtek 1. října se do Chebu po dvou letech vrací tradiční přehlídka monodramat Divadlo jednoho herce, v pořadí už osmnáctá. Během přehlídky, trvající čtyři dny, se odehraje 18 představení ze 6 zemí (Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Jordánsko, Izrael) na 6 různých místech (divadlo, studio d, velký sál Kulturního centra Svoboda, malířská dílna, divadelní klub, Františkánský kostel). Žánrově je festival rozkročený mezi klasickou činohrou založenou na textu, výrazovým tancem, fyzickým divadlem, klaunérií a groteskou, loutkohrou (dokonce s velkým modelem železnice), výtvarně-hudební performancí a nejrůznějšími typy autorských projektů, které kombinují vše předešlé.
Devatenácté představení, Shirley Valentine se Simonou Stašovou, které mělo přehlídku původně uzavírat v neděli 4. října, se z osobních důvodů herečky posunulo o dva týdny, na neděli 18. října.
Je obtížné najít tematickou linku spojující všechny tak různorodé tituly, nicméně nápadně často se v nich opakuje motiv hledání „kam patřím“ v tomto komplikovaném světě, snaha aspoň částečně pojmenovat vlastní identitu, vybojovat své místo na slunci třeba z pozice outsidera – od úvodního Jak jsem byl Cyrano (koktavý Jakub zažije velké dobrodružství) a Flashed By (tanečnice Lea Švejdová hledající inspiraci u výrazných ženských postav minulosti) přes Lahodný život (příběh rodiny z blízkovýchodního uprchlického tábora) a Mezi dvěma světy (s humorem podaná letištní kontrola muže ze smíšené izraelsko-palestinské rodiny), po originální pohledy na osobnosti, které se v neméně šíleném světě rozhodně neztratily, ať už Hugo Haas se vrací, nebo František blázen, fantasticky podaný životní příběh Františka z Assisi, proslulého „blázna a světce“ středověku.
Chebská přehlídka, byť ve srovnání s jinými českými divadelními festivaly rozsahem nevelká, nezaostává kvalitou, o čemž svědčí udělení prestižní evropské známky EFFE – Evropa festivalům, festivaly Evropě.
10.00 JAK JSEM BYL CYRANO studio d
Hraje Marek Menšík, Malé divadlo Jihočeské divadlo České Budějovice
„Svůj širák odhazuji v dál… pane učiteli, a co je to širák?“
Příběh malého kluka, který na vlastní kůži zažívá jedno z největších dramat všech dob. Jakub nerad mluví, protože když mluví, tak koktá. A když koktá, ostatní se mu smějí. A on že by měl sám odehrát před spoustou lidí divadelní představení slavného „Cyrana z Bergeracu“ v úpravě pro jediného herce? Děláte si srandu…?
Scénář Janek Lesák, Natálie Preslová | Dramaturgie Petr Hašek | Pohybová spolupráce Tomsa Legierski, Vojta Švejda | Hudba Jan Čtvrtník, Petr Hubík | Scénografická spolupráce Ján Tereba | Představení řídí Ewa Kociemska
17.30 HUGO HAAS SE VRACÍ studio d
Hraje Tereza Chytilová, Divadlo plyšového medvídka
Hugo Haas se vrací domů. Tajně. Nikdo o tom neví, ani on sám. Je po smrti a jeho popel pašuje jedna žena do socialistického Československa. Legendární komik cestuje v plechovce od sušenek a možná se náramně baví.
Hugo Haas se vrací nejen jako popel. Vrací se v našich vzpomínkách, živý a zdravě sebeironický. Divadlo Plyšového medvídka uvádí biografickou tragikomedii. Hořkou, sladkobolnou, poetickou… absurdní jako život.
Inscenace se pokouší přenést, respektive vrátit, osudy legendárního českého komika tam, kam patří. Na jeviště. Na jeviště malé i velké, se snahou přiblížit tuto persónu nepamětníkům, především mladému divákovi, který se s osobou Huga Haase možná dosud nesetkal.
Autor textu Matyáš Dlab | Režie Konrád Popel | Dramaturgie Matyáš Dlab | Výprava Jan Štěpánek |Produkce Jana Černá
Projekt byl realizován za finanční spoluúčasti OLOMOUCKÉHO KRAJE, NADACE ŽIVOT UMĚLCE a Statutárního města Prostějova.
19.00 FLASHED BY za oponou
Hraje a tančí Lea Švejdová, NANOHACH
Tanečně filmová, hudební a obrazová koláž, zabývající se fenoménem ženských hrdinek, ať už jde o slavné historické postavy nebo zcela neznámé ženy, které jsou hrdinkami ve svém běžném životě.
Choreografka Lenka Flory popisuje vznik inscenace: „V roce 2002 jsem obeslala širokou síť svých mezinárodních spolupracovníků a položila jsem všem stejnou otázku: Jaká žena je oslovuje nebo je jejich vzorem? Dostala jsem celkem 72 odpovědí od lidí všemožných profesí, opravdu z celého světa. Měla jsem v rukou půvabný materiál, na základě kterého jsme se pustili do studia. Každý z nás si vybral toho člověka, který mu byl blízký.“
Představení vznikalo mj. při rezidenci v jihlavském divadle DIOD a v italské Perugii. Podstatný podíl na multimediálním projektu má také německá filmařka Barbara Schröer.
Koncepce, scénografie, choreografie a režie Lenka Flory |Tvorba, choreografie, interpretace Lea Švejdová | Videopráce/film Barbara Schröer (SRN) | Hudební a zvuková spolupráce Michal Vaniš | Text Jeník Burian | Hasový záznam Petr Stach | Fotograf Dragan Dragin | Světelný design Jan Beneš | Kostýmy Mariana Novotná | Produkce, koordinace Honza Malík & NANOHACH o.s. | Koproducenti Tanec Praha a PONEC – divadlo pro tanec, DIOD-divadlo otevřených dveří Jihlava | Za podpory: MK ČR, Magistrát hl.m. Prahy, Česko-německý fond budoucnosti, Konzervatoř Duncan centre Praha, Déjà Donné comp., Institut intermédií Praha, Altart o.s., Goethe Institut Praha
21.00 ZEPŘEDU ZEZADU (Od przodu i od tyłu) studio d
Hraje Mateusz Nowak, POLSKO
Scénická adaptace satiry Karola Zbyszewského Niemcewicz zepředu zezadu. Z polské společnosti sklonku 18. století, kdy se Polsko ocitlo na pokraji zániku a bylo následně rozkouskováno mezi sousední mocnosti, nešetří skutečně nikoho. Od sobectví a politické slepoty krále Stanisława Augusta Poniatowského, přes požitkářství a opilství představitelů význačných šlechtických rodů, prostopášnost kléru, zkorumpovanost zástupců národa v sejmu a přeběhlíků všeho druhu zápasících o vliv. Tahle ostrá satira o katastrofálním morálním úpadku elit, jejich bigotnosti a krátkozrakosti samozřejmě nemá být jen lekcí z dějepisu a rozhodně nevypovídá jen o polské společnosti před dvěma sty lety. Mateusz Nowak během hodiny vystřídá několik postav a stvoří groteskní svět pošetilců, v jejichž čele stojí lehkomyslný král.
Scénář Stanisław Miedziewski, Mateusz Nowak | Režie Stanisław Miedziewski | Kostým Magdalena Franczak | Produkce Dělnický dům kultury „Węglin“ v Lublinu a Teatar Rondo v Słupsku | Překlad a titulky Agnieszka Pátá-Oldak a Zdeněk Bartoš
Pátek 2. října
10.00 BATERKA MIKI za oponou
Hraje Petr Lněnička, Divadelní spolek Kašpar
Opuštěné parkoviště kamionů a jeho hlídač Miki. Nešťastně zamilovaný čte vzkazy z pytlů na odpadky… Jak křehké, dojemné…
Příběh muže, který vnímá svět lehce pokřivenou optikou a považuje se za nedoceněného hrdinu, jenž na svá bedra bere odpovědnost za blaho svého okolí. Svérázné vyjadřovací prostředky a neobvyklá zápletka pak jen umocňují divákův zážitek.
„Text je to skvělý – originální. Chvíli vám trvá, než prokouknete, o co jde. Miki vypráví svůj příběh, ale sděluje jen útržky, specifické postřehy a vy si z toho musíte poskládat obrázek sami…“ Jakub Špalek
Autorka Natacha de Pontcharra | Režie Lukáš Jůza | Překlad Daniela Jobertová | Výprava Petra Krčmářová | Dramaturgie Lenka Bočková | Fotografie z představení, design programu a plakátu Martin Svoboda
15.00 ČTYŘI MĚSÍCE OSLA studio d
Maluje a hraje Tereza Vydarená
Scénický tvar na rozhraní autorské loutkové inscenace, výtvarné performance a hudebního klipu. Dílo vzniklo na základě zkušeností, kreseb a myšlenek nasbíraných během studijního pobytu v Oslu a jejich konfrontaci s českým názorem. „Galerijní prohlídku“ oživených obrazů uhlazuje autorská hudba Jiřího Kormana a režijní ruka Dany Račkové, oba jsou předními osobnostmi sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze.
Námět, scénografie, dramaturgie Tereza Vydarená | Režie Dana Račková | Hudba Jiří Korman
Představení sponzorovala firma Slehadesign.
17.00 AUKCE malířská dílna divadla
Tančí, maluje a draží Krisztian Gergye, MAĎARSKO
Současný tanečně-divadelní koncept ve spojení se současným výtvarným uměním a malbou. Performance se soustředí na fyzickou akci, kterou lze vnímat jako tanec i divadlo. Cílem je vytvořit výtvarné dílo přímo na scéně pomocí výrazného výtvarného a pohybového gesta. Abstrakce tanečního umění se otiskuje přímo do malby – ta se okamžitě poté vystaví a nabídne se „k prodeji“. Pointou je, že obrazy, které se neprodají, se na místě zničí. Gesto destrukce jako výraz chřadnutí uměleckého díla a jako výzva divácké zodpovědnosti: zodpovědnosti vůči předmětům, jež jsou považovány na zbytečné a bez užitku a jež mohou zmizet v nenávratnu.
Inscenace Aukce získala hlavní cenu na VI. Mezinárodním festivalu sólového tance 2014 v Budapešti.
Režie, choreografie a provedení Krisztián Gergye | Kostýmy Móni Béres | Scéna Miklós Kicska | Líčení, masky, rekvizity Balázs Károlyi | Asistenti produkce Miklós Kékesi, Zenkő Bogdán | Vedoucí produkce Anna Gáspár, Sylvia Huszár
19.00 NOVECENTO za oponou
Hraje Radim Madeja, na klavír doprovází Jakub Šafr, Městské divadlo Mladá Boleslav
Strhující příběh geniálního klavíristy.
Na samotném počátku roku 1900 našel starý námořník na zaoceánském parníku v krabici od citronů nemluvně. Zřejmě jej tam nechal nějaký zoufalý cestující třetí třídy. Nalezenci začali říkat Lemon, tedy Citron. Citron na té obrovské lodi objevil v restauraci první třídy klavír, usedl k němu a ponořil ruce do bílých a černých tónů a rázem vznikla legenda o „Devatenáctset“. Legenda o zázračném klavíristovi.
Jediný herec, jeden vynikající klavírista, diváci doslova na dosah ruky a společně sdílený skvělý příběh – to jsou ingredience, které činí z této inscenace zážitek, který si nesmíte nechat ujít.
Autor Alessandro Baricco | Překlad Karina I. Havlů | Režie Pavel Khek | Výprava Michal Syrový | Hudba Jakub Šafr
Sobota 3. října
10.00 LAHODNÝ ŽIVOT (The Smooth Life) divadelní klub
Hraje a vaří Husam Abed, Dafa Puppet Theatre, JORDÁNSKO
Netradiční dokumentární a loutkové představení pro osm diváků u kulatého stolu s kulinářským překvapením na závěr. Sugestivní rodinné příběhy palestinského muže, který se narodil a vyrostl v utečeneckém táboře. Představení je obrazné, zazní v něm arabština i angličtina. Občas čeština.
Autor a režie Husam Abed | Výprava Réka Deák
11.00 NEJLOKOMOTIVOVATĚJŠÍ LOKOMOTIVA (1. díl) velký sál KC Svoboda
Hraje Barbora Vyskočilová, ProDivadlo
Inscenace podle knihy Pavla Naumana Pohádky o mašinkách, pro děti od 3 let i pro nadšené dospělé. Příběh se hraje s marionetami na obrovské modelové železnici s výhybkami, semafory a celkově osmi vlakovými soupravami, které jezdí po kolejišti, a samotnou atmosféru hry dotváří nejrůznější kouřové, světelné a zvukové efekty.
V prvním díle se dozvíte, proč byl největší pan železničář stále nespokojený, proč pokladník počítal a nemohl se dopočítat a uvidíte mašinky ze sna největšího pana železničáře. Seznámíte se s novou loutkou strojvedoucího pana Baráka a dozvíte se proč se říká železničářům modrá armáda… Druhý díl pohádky o mašinkách pak uvádíme odpoledne.
Na motivy inscenace divadla Husa na Provázku v režii Zdeňka Pospíšila z roku 1971|Režie Lenka Šebek Loubalová |Scéna a technický doprovod Jaroslav Šebek (7 marionet a 7 unikátních vlakových souprav zn. Lehmann (LGB ) jezdících po kolejišti funkčního modelu železnice) | Hudba Dominik Renč | Technická spolupráce Josef Bílek | Ze záznamu mluví Jiří Lábus
13.00 LAHODNÝ ŽIVOT (The Smooth Life) divadelní klub
Hraje a vaří Husam Abed, Dafa Puppet Theatre, JORDÁNSKO
Repríza představení, informace výše.
15.00 ZO ZOO studio d
Napsal a hraje Pavol Seriš, SLOVENSKO
Energická pohybová komedie jednoho herce z prostředí zoologické zahrady, Hra spojuje divadlo, pantomimu, absurdní humor, stand-up comedy a tanec. Bez použití rekvizit počítá tato pestrá plejáda komických charakterů a zvířat s aktivní představivostí diváka.
15.00 NEJLOKOMOTIVOVATĚJŠÍ LOKOMOTIVA (2. díl) velký sál KC Svoboda
Hraje Barbora Vyskočilová, ProDivadlo
Pokračování pohádkové podívané s funkčním modelem železnice: zdevastovaná obří lokomotiva stojí na nádraží vedle výtopny a všem jenom překáží. Přednosta stanice neví, jak se jí zbavit. Jaká škoda! Byla tak drahá a teď je k ničemu. Naštěstí přednosta potkává černokněžníka Zababu, který mu poradí…
17.00 KONCERT NA PŘÁNÍ za oponou
Hraje Alena Štréblová, Městské divadlo Kladno
Jednoho dne přijde slečna Raschová po práci a po nákupech asi tak v půl sedmé domů. Ochotně přijímá své radosti i slabosti, nálady veselé i teskné, všechny nedostatky těla i duše. Moc toho nenamluví, ale o to výmluvnější jsou její gesta skutečné lásky k životu. – Čtyřicet let čekala na své první české uvedení slavná hra německého bouřliváka Franze Xavera Kroetze, která je záludným rébusem pro režiséra, mimořádnou příležitostí pro herečku středního věku a rozhodně nevšedním divadelním zážitkem pro diváky.
Autor Franz Xaver Kroetz | Režie Braňo Mazúch | Výprava Jana Preková | Sound design Tomáš Procházka | Dramaturgická spolupráce Daniel Přibyl
19.00 STAŘEC, MOŘE A DÍVKA studio d
Hraje Daniela Šišková, Západočeské divadlo v Chebu
Známý příběh očima mladé ženy, která se na západním pobřeží Čech vydává na svou nejdobrodružnější plavbu. Monodrama o síle a moudrosti stáří, o nevinnosti a naivitě mládí a především o kráse a krutosti přírody.
Námět a režie Braňo Mazúch
21.00 MEZI DVĚMA SVĚTY (In Between) za oponou
Hraje Ibrahim Miari, IZRAEL / USA
Napůl autobiografické one man show zobrazující komplexnost a protiklady palestinsko-izraelské identity. Na hraně dvou kultur stojí Ibrahim Miari, syn palestinského muslima a izraelské židovky. Během výslechu od bezpečnostní služby na izraelském letišti vzpomíná na dětství ve městě Acco, na své babičky, jednu židovskou, druhou muslimskou, na válku. Otázky týkající se jeho identity se ještě víc komplikují faktem, že se právě chystá odletět do Spojených států, kde se chystá oženit s Američankou židovského původu.
Napsal Ibrahim Miari | Režie Elena Araoz | Vychází z workshopu Christine Hamel | Hudba Ben Schwedener | Dramaturgie David Gram
Neděle 4. října
11.00 LAHODNÝ ŽIVOT (The Smooth Life) divadelní klub
Hraje a vaří Husam Abed, Dafa Puppet Theatre, JORDÁNSKO
Repríza představení, informace výše.
14.00 FRANTIŠEK BLÁZEN Františkánský kostel
Vypráví, zpívá, hraje, stepuje a na tělo bubnuje ve vlastní režii Jan Horák
Vyprávění o životě a smrti velkého showmana a světce Františka z Assisi. Příběh o svatém showmanovi, který chtěl být nejskromnější a nejnepatrnější a šly za ním davy.
Inscenace slavila úspěch na festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové.
PO PŘEHLÍDCE – neděle 18. října
16.00 SHIRLEY VALENTINE hlavní sál ZDCH
Hraje Simona Stašová, Městská divadla pražská ve spolupráci s FDA
Bravurní komedie o hledání sebe sama je určena nejen ženám středního věku, ale všem, kdo mají rádi dobrou zábavu. Skvěle napsané monodrama, v němž herečka ztvárňuje nejen Shirley, ale zároveň všechny postavy jejího mikrosvěta.
Shirley Valentine je jméno dívky, kterou ta současná, čtyřicetiletá matka rodiny a manželka počestného občana, už dávno není. I když se musí starat hlavně o to, aby život její rodiny žijící v Liverpoolu běžel ve vyježděných kolejích, sny a touhy té dívky, kterou kdysi byla, v ní zůstávají. Snad proto podlehne návrhu své kamarádky a udělá něco, co se od ní neočekává – odjede na dovolenou do míst, kde se pěstuje vinná réva, do Řecka. A tam začíná nový život, nové dobrodružství, všechno to, co už považovala za ztracené.
Autor Willy Russell | Režie Zdeněk Kaloč | Překlad Pavel Dominik | Kostýmy Michaela Červenková