Elektrifikace francko-saské magistrály: Urychlení projektu pomůže ekonomice i ekologii

Stane se dokončení elektrifikace železniční trati Norimberk – Bayreuth/Cheb jednou z priorit nové německé spolkové vlády? V to doufají podnikatelé i odborníci na obou stranách hranice. Tématem se zabývali i účastníci květnové panelové diskuse v logistickém terminálu v Norimberku. Na akci byli pozváni také zástupci průmyslových a obchodních komor, a to včetně Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (KHK KK).

IHK Chancen Bahnelektrifizierung

Nová studie německé spolkové vlády potvrdila ekonomickou rentabilitu projektu a podle odborníků by elektrifikace významně posílila nákladní dopravu mezi Německem a střední a východní Evropou, což by zmírnilo dopravní zatížení silnic.

„Elektrifikace tratě Norimberk – Cheb je zásadní pro další rozvoj ekonomických vztahů mezi našimi regiony. Z dlouhodobého hlediska to pomůže snížit zatížení našich silnic tranzitní kamionovou dopravou. Česká republika již svou část elektrifikace dokončila prakticky až k hranicím, teď je nutné, aby německá strana co nejrychleji pokračovala v započatém procesu. Nesmíme ztrácet čas, pokud nechceme zaostávat za dopravním a ekonomickým vývojem v celé Evropě,“ uvedl Tomáš Linda, předseda představenstva KHK KK.

Právě na železnici by se měla podle odborníků přesunout velká část nákladní dopravy. „Elektrifikace trati Norimberk – Cheb bude příležitostí pro rozvoj železnice a zejména snížení dopravního zatížení dálnic tranzitními kamiony. Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Je třeba maximálně využívat více tratí a nikoli jen přetížené koridory. To může přinést rozvoj celé řadě dalších regionů,“ řekl Richard Štěpánovský, manažer pro česko-německou spolupráci KHK KK. Kvalitní elektrifikované, často dvoukolejné tratě, kde v minulosti jezdily těžké nákladní vlaky ze západních Čech na východ republiky, mohou získat nové výkony právě v převzetí tranzitních přeprav mezi západní a střední/východní Evropou. Toto je třeba koncepčně rozvíjet i na české straně včetně alternativních objízdných tras pro zabezpečení stability.‘“

Zástupci podnikatelské sféry a regionální politici, za přítomnosti bavorského ministra dopravy Christiana Bernreitera, vyzvali novou spolkovou vládu, aby co nejrychleji pokračovala v plánování, financování a realizaci projektu. Navzdory pozitivním výsledkům studie proveditelnosti dosud chybí konkrétní smluvní závazky, finance a personální zdroje.

„Německo jako hospodářské centrum naléhavě potřebuje rozsáhlé investice do železniční infrastruktury,“ konstatoval bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. „Elektrifikace 140 kilometrů mezi Norimberkem a Hofem a odbočky z Marktredwitz do Chebu a dále do České republiky uzavře naléhavě potřebnou mezeru do Saska a střední a východní Evropy. Z efektivnější železniční infrastruktury budou mít stejný prospěch místní obyvatelé i regionální ekonomika.“

Jeho slova potvrzuje také prezident norimberské průmyslové a obchodní komory pro Střední Franky Armin Zitzmann: „Jak ukazují nejnovější čísla, elektrifikace francko-saské magistrály je z makroekonomického hlediska mimořádně smysluplný projekt. Nesmíme ztratit napojení na středoevropské dopravní osy. Proto je nyní prioritním úkolem politiků urychlit schvalování, plánovací řízení a závazky financování. V zásadě potřebujeme schvalovací turbo, které zajistí, že infrastrukturní balíčky v hodnotě miliard eur dohodnuté v koaliční smlouvě rychle vstoupí v platnost,“ vysvětlil. 

Česká republika, stejně jako Polsko, Slovensko a ve střednědobém horizontu i Ukrajina, jsou pro hornofrancké podniky důležitými obchodními partnery, kteří by z elektrifikace profitovaly. „Elektrifikace železničních tratí je pro hospodárnou nákladní dopravu se sníženými emisemi CO₂ klíčová. Východozápadní doprava by také významně zvýšila přínosy a ekonomickou efektivitu dálnice Franky-Sasko. Pokud se naše dálnice nemají změnit v gigantická parkoviště kamionů, není možné elektrifikaci železnice obejít,“ uvedl Michael Möschel, předseda výboru pro dopravu a mobilitu při průmyslové a obchodní komoře Horních Frank v Bayreuthu.

Elektrifikovaná trať bude také příležitostí pro nová přímá vlaková dálková spojení osobní dopravy, což může mít velký význam pro rozvoj cestovního ruchu a lázeňství.

H. K.