Co jsou Kreativní vouchery a jak je využívat? To bylo hlavním tématem workshopu, který v Městské knihovně Sokolov pořádala Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje společně s Agenturou 4K, Ministerstvem kultury a dalšími partnery. Účastníci se seznámili s dotační výzvou a zároveň šlo o ideální příležitosti propojit podnikatele s kreativci. Kreativní vouchery jsou víceletou dotační výzvou Ministerstva kultury v rámci Národního plánu obnovy.
Ilustrační foto Pixabay
„Kreativní vouchery slouží jako finanční podpora pro malé a střední podniky, které chtějí využít služeb kreativních profesionálů v oblasti designu, marketingu, audiovize a dalších. Cílem je podpořit inovace, zvýšit konkurenceschopnost firem a posílit propojení mezi byznysem a kreativním sektorem,“ uvedla Lenka Mansfeldová, ředitelka Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (KHK KK).
A jaký je princip Kreativních voucherů? Nejprve si podnik či živnostník vybere z Celostátní galerie poskytovatele kreativních služeb, se kterým chce spolupracovat, a následně požádá o voucher. „Ten pokryje 80 % uznatelných nákladů na realizaci projektu. Minimální částka, o kterou lze žádat, je 50 tisíc korun bez DPH a maximální 150 tisíc bez DPH,“ sdělila Martina Pecková Černá, vedoucí oddělení kulturních a kreativních odvětví Ministerstva kultury. Kromě samotné výzvy představila důležité termíny. „Kdo by rád čerpal podporu prostřednictvím Kreativních voucherů, měl by si již připravovat projektový záměr. Firmám radíme dobře si promyslet, co potřebují, aby jejich spolupráce s vybraným kreativcem na projektu byla úspěšná. Žádosti žadatelů, kteří nebyli podpořeni v předchozích výzvách Kreativní vouchery vyhlášených Ministerstvem kultury, začnou být přijímány 3. března od 12 hodin. Žádosti dalších žadatelů začnou být přijímány 10. března ve 12 hodin. Prostředky budou přidělovány podle pořadí přijetí žádostí. Pokud tedy chcete být úspěšní, doporučujeme seznámit se předem s portálem, připravit si potřebné přílohy a podat žádost co nejdříve.“ Jak podotkla, ve druhé polovině února bude na webu https://www.kreativnicesko.cz/kreativni-vouchery k dispozici podrobný manuál. Na stránce jsou také další užitečné informace, např. kdo může o podporu žádat nebo často kladené dotazy k výzvě.
Účastníci workshopu se seznámili také s galerií kreativců – nejen s tou celostátní, ale i s tou
regionální, kterou spravuje Agentura 4K. „Spolupracujeme s Ministerstvem kultury na propojení krajské Galerie kreativců s Kreativním Českem a také na tom, aby byli do Celostátní galerie kreativců propsáni všichni, kteří u nás mají profil. Na krajské úrovní poskytujeme kreativcům nejen možnost v galerii se prezentovat, ale zároveň jsme platformou, která propojuje a významně propaguje,“ doplnil Pavel Felcán, ředitel agentury 4K.
Cílem kreativních voucherů je podpořit spolupráci mezi firmami a kreativci a stimulovat poptávku po kreativních službách. Velkou výhodou workshopu proto bylo, že se na něm zástupci firem osobně setkali a diskutovali s kreativními profesionály, kteří jim mohou pomoct realizovat jejich projekty.
„Workshop o Kreativních voucherech vnímám jako velmi přínosný. Získali jsme cenné informace o tom, jak získat a efektivně využít tuto finanční podporu pro různé projekty,“ řekla Kristina Tomandlová ze společnosti ERIN. „Příjemné bylo i setkání s kreativními profesionály. Věřím, že by do budoucna s některým z nich mohla vzniknout zajímavá spolupráce.“
To potvrdil také Miroslav Nový, jeden ze zástupců kreativního sektoru: „Workshop byl mimo jiné skvělou příležitostí setkat se s podnikateli a představit jim naše služby. Zajímavá byla také diskuze se zástupci Ministerstva kultury,“ doplnil.
Účastníci vítali i možnost obrátit se svými dotazy a připomínkami přímo na zástupce Ministerstva kultury. „Existuje řada dotačních výzev od různých institucí a každá má jiné podmínky. Účast na workshopu mi proto poskytla jasný přehled o procesu žádání o Kreativní vouchery a jejich využití,“ uvedl Richard Šmíd, výrobní ředitel společnosti Polypress.
Workshop pořádala Agentura 4K ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR, Krajskou hospodářskou komorou Karlovarského kraje, CzechInvestem, Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání a Inovačním centrem INION.
HK