Víte, jak získat zpět peníze za nedoručené vánoční dárky?

Svátky jsou pryč, ale ne pro všechny – někteří spotřebitelé se potýkají s následky nedoručení objednaných a zaplacených dárků. Když prodejce nereaguje nebo odmítá vrátit peníze, že lze získat částku zpět i bez souhlasu podnikatele, uvádí Evropské spotřebitelské centrum Česko. A to pokud platba proběhla online kartou nebo přes jiné internetové platební nástroje.

Ilustrační foto Pixabay

„Pokud lidé platili přes internet kartou a nemohou se domoci peněz, mohou se ideálně telefonicky spojit se svojí bankou a informovat se kam mají zaslat jaké dokumenty. Běžně půjde o potvrzení objednávky a komunikaci s prodejcem. Banka následně zahájí proces chargebacku, což je nástroj využitelný hlavně v případech nedoručení zboží a nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko (ESC).

Příkladem z praxe je český spotřebitel, který zaplatil téměř 7 000 Kč za dva páry obuvi na podvodném e-shopu napodobujícím oficiální stránky značky Ecco (www.eccoutlet.cz). Po zjištění, že zboží pravděpodobně nedorazí, se obrátil na ESC, které mu ale nemohlo pomoci, protože šlo o podvod. Ale poradilo mu požádat u své banky o chargeback a on získal své peníze zpět. Navíc web eccoutlet.cz byl následně zařazen na seznam rizikových e-shopů vedený Českou obchodní inspekcí, při které ESC v Česku působí.

Kromě chargebacku mohou spotřebitelé využít také ochranu nabízenou různými online platebními systémy. „Platformy poskytují ochranu kupujících. Pokud zboží nedorazí nebo neodpovídá popisu, mohou spotřebitelé podat stížnost přímo přes platební systém a požádat o vrácení peněz,“ dodává Tichota.

ESC Česko doporučuje následující postup, pokud jste nedostali zaplacené zboží:

  • Kontaktujte prodejce: Snažte se získat informace o stavu objednávky nebo požádejte o vrácení peněz.
  • Shromážděte důkazy: Uchovejte veškerou dokumentaci, včetně potvrzení o platbě a komunikace s prodejcem.
  • Využijte chargeback nebo ochranu platební platformy: Obraťte se na svou banku nebo platební systém (např. PayPal) s žádostí o zahájení reklamačního řízení.
  • Ověřujte důvěryhodnost e-shopů před nákupem: Před objednáním zboží prověřte recenze obchodu, jeho kontaktní údaje a seznam rizikových e-shopů na stránkách České obchodní inspekce.

„Po Vánocích bychom se měli těšit z dárků, nikoli řešit problémy s nedoručeným zbožím. Pokud jste se ocitli v takové situaci, neváhejte hájit svá práva. ESC Česko je tu, aby vám pomohlo najít vhodné řešení,“ uzavírá Tichota.

Více informací o právech spotřebitelů při online nákupech a možnostech reklamace naleznete na webu Evropského spotřebitelského centra Česko: www.evropskyspotrebitel.cz.

ČOI