Podchod z Františkových Lázní do Žírovic byl ve čtvrtek 14. prosince slavnostně otevřen. Stavba je výsledkem projektu, který byl dokončen v rekordním čase a bez navýšení nákladů. Investice je pro město velmi důležitá především z důvodu bezpečnosti, ale i z důvodu návaznosti na cestu z Františkových Lázní přes Žírovice do Skalné, pak také z města přes Žírovice do Nového Drahova a na přírodní rezervaci SOOS, kam chodí jak místní obyvatelé, ale i hosté lázeňského města.
Silnice č. I/21, kterou do nedávné doby museli obyvatelé přecházet, je velmi frekventovaná. Je to hlavní tah z Chebu do Aše a také směrem na hraniční přechod Vojtanov. „Každý den projedou kolem Františkových Lázní tisíce osobních, ale i nákladních aut a není nikde přechod pro chodce nebo alespoň místo pro přecházení,“ uvedl františkolázeňský místostarosta Otakar Skala. „To znamená, že děti , které chodí do školy, obyvatelé Žírovic na nákupy, senioři k lékaři nebo například lázeňští hosté, turisté, cyklisté a další, museli přecházet přes tuto velmi frekventovanou silnici, na které již došlo k mnoha dopravním nehodám a bohužel i smrtelným zraněním. Výstavbou podchodu se zvýšila právě bezpečnost,“ upřesnil s tím, že studie byla zpracována před deseti lety.
Po studii se začal zpracovávat projekt a hledat způsob financování. Stavební povolení bylo vydáno v roce 2022 a také se podařilo zajistit dotaci ze SFDI (státní fond dopravní infrastruktury). Příspěvek SFDI činil cca 63 milionů korun. Na podzim 2022 probíhalo výběrové řízení na dodavatele a začátkem roku 2023 byla uzavřena smlouva s vítězem VŘ. Zhotovitelem se stalo sdružení MTS TBR + Algon a.s., které vyhrálo s cenou 88 milionů korun.
„Termín výstavby této akce byl v podmínkách VŘ stanoven na 15 měsíců. Stavba začala v březnu 2023 a úspěšná kolaudace stavby proběhla 30.11.2023, tzn. po devíti měsících, čímž byla zkrácena doba výstavby a o 6 měsíců. Stavba byla provedena za vysoutěženou částku, tzn. nedošlo k žádnému navýšení ceny, což se domnívám, není tak často obvyklé,“ upřesnil místostarosta.
Stavba byla navíc provedena tak, aby bylo co nejméně bráněno v provozu po silnici č. I/21. Už na začátku stavby bylo dohodnuto, že bude v místě proveden tzv. obousměrný bypass tak, aby mohla vozidla projíždět v obou směrech a nemusel být instalován semafor, který by velmi zkomplikoval provoz a vznikaly by kolony a další problém by vznikl přímo ve Fr. Lázních, protože řidiči by jezdili přes lázeňské město.
Na tuto investici by měla navazovat investice ŘSD (ředitelství silnic a dálnic) a v roce 2025 by měla být realizována stavba dvou kruhových objezdů, jeden směrem na Třebeň a druhý směrem z Fr. Lázní na Žírovice (přístup pro pěší na hřbitov). Tak to má ŘSD zatím v plánu.
Další investice města: vybudování chodníku, veřejného osvětlení a oprava silnice ze Slatiny na Klest (realizace v roce 2024), rozšíření části ulice Mládežnická a vybudování dalších parkovacích stání (2024), oprava Sadové kavárny (projekt v roce 2024, realizace v roce 2025), rozšíření parkovacích míst na sídlišti (postupně od roku 2025).