Česká obchodní inspekce pokračovala ve 3. čtvrtletí tohoto roku v kontrolách zákazu nabídky a prodeje padělaného zboží. Celkem uskutečnila 232 kontrol, při kterých zajistila 10 204 kusů padělků v hodnotě originálů 30 266 372 korun. Oproti 2. čtvrtletí došlo k velkému nárůstu zajištěných padělků, jelikož v tomto období bylo obchodníkům zabaveno 2 507 kusů padělků v hodnotě originálů 7 667 227 korun.
Foto: ČOI
Česká obchodní inspekce provedla v období od 1. července do 30. září 2021 kontrolní akci cílenou na dodržování zákazu nabídky, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněného užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu. Kontroly byly prováděny nejen na základě vlastních poznatků, ale i na základě podání majitelů práv duševního vlastnictví a spotřebitelských podání.
V tomto období Česká obchodní inspekce uskutečnila 232 kontrol a u 115 kontrol zaznamenala porušení zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví. Při této akci zajistila 10 204 kusů padělků v cenách originálů ve výši 30 266 372 Kč. Oproti 2. čtvrtletí 2021 došlo k velkému nárůstu zajištěných padělků, kdy v minulém čtvrtletí bylo obchodníkům zabaveno 2 507 kusů padělků v hodnotě originálů 7 667 227 korun. Vysoký nárůst zajištěných padělků lze připisovat tomu, že ve 3. čtvrtletí došlo k uvolnění opatření proti šíření epidemie COVID-19. Opět se otevřely tržiště a tržnice, které byly v předchozím čtvrtletí uzavřeny. Potvrdilo se, že prodejci na tržištích stále nabízejí velké množství padělaných výrobků. Největší oblastí jejich výskytu jsou regiony na hranicích s Německem a Rakouskem.
Foto: ČOI
Z hlediska sortimentu docházelo ve 3. čtvrtletí nejčastěji k porušení práv duševního vlastnictví u oděvů, textilních výrobků a stoupl také počet zabavených audio výrobků. U zajištěných výrobků byl nejvyšší objem u ochranných známek značek Tommy Hilfiger, Nike, Louis Vuitton a Adidas.
Součástí akce byly i kontroly dodržování dalších právních předpisů. Ty prodejci porušili ve 181 případech. Mimo § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl nejčastěji, ve 46 případech, porušen § 12 stejného zákona, který ukládá prodávajícímu povinnost informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.
Česká obchodní inspekce v rámci této kontrolní akce využila součinnost s Policií ČR (ve 28 případech), cizineckou policií ( ve 4 případech) a živnostenskými úřady (ve 3 případech).
Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % | |||
Celkem | § 8 | Celkem | § 8 | ||
Středočeský a Hl. město Praha | 9 | 8 | 7 | 88,9% | 77,8% |
Jihočeský a Vysočina | 29 | 16 | 0 | 55,2% | 0,0% |
Plzeňský a Karlovarský | 59 | 42 | 25 | 71,2% | 42,4% |
Ústecký a Liberecký | 48 | 40 | 28 | 83,3% | 58,3% |
Královéhradecký a Pardubický | 24 | 16 | 5 | 66,7% | 20,8% |
Jihomoravský a Zlínský | 36 | 36 | 36 | 100,0% | 100,0% |
Olomoucký a Moravskoslezský | 27 | 23 | 14 | 85,2% | 51,9% |
Celkem | 232 | 181 | 115 | 78,0% | 49,6% |
Uložená opatření
Česká obchodní inspekce pravomocně uložila ve 3. čtvrtletí 2021 celkem 137 pokut v hodnotě 1 265 000 Kč.
Zajištěné výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům, u kterých bude pravomocně rozhodnuto o jejich propadnutí anebo zabrání, budou následně zničeny nebo využity k humanitárním účelům.