Na zasněžené vozovce dostal smyk. Následně se střetl s protijedoucím vozidlem

Zima je v plném proudu a sníh i náledí jsou nyní na našich silnicích běžným jevem. Je tak nezbytné svou jízdu přizpůsobit aktuální situaci na komunikacích. O tom se v pondělí dne 28. prosince 2020 v pozdních odpoledních hodinách přesvědčil devatenáctiletý řidič osobního vozidla.

„Na silnici II/198 před obcí Kojšovice zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy na zasněžené vozovce a následně dostal smyk,“ uvedla policejní mluví Eva Valtová. „S automobilem přejel do protisměru, kde se čelně střetl s protijedoucím vozidlem. Při dopravní nehodě došlo ke zranění spolujezdkyně řidiče vozidla Opel, která byla následně převezena Zdravotnickou záchrannou službou k ošetření do nemocnice,“ upřesnila. Po příjezdu policistů byl u obou řidičů vyloučen alkohol provedenou orientační dechovou zkouškou.

Prevence:

V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit. Zásadní vliv na bezpečnou jízdu v tomto období mají vhodné a kvalitní pneumatiky. Zákon 361/2000 Sb. ukládá řidičům povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  • Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  • Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

 Také praxe jednoznačně potvrzuje, že se zimními pneumatikami je jízda daleko bezpečnější. Letní pneumatiky začnou tvrdnout již za teploty kolem 7stupňů Celsia a ztrácejí tím přilnavost a účinnost. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší a automobil je také více náchylný ke smyku. Za to zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a ledu, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami, vyšší adhezi i na suchých vozovkách a mají také podstatně kratší brzdnou dráhu. Jsou zkrátka schopny zajistit lepší ovládání vozidla. Svojí funkci mohou však plnit pouze tehdy, pokud mají potřebný dezén. Minimální hloubka dezénu  činí nejméně 4 mm. Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!