Motorkářská sezóna začala tragicky

Smrtí motorkáře skončila páteční dopravní nehoda nedaleko Karlových Varů. Osmnáctiletý řidič motocyklu se čelně střetl s protijedoucím autem. Při nehodě utrpěl smrtelná zranění. V letošní sezóně je to již několikátá nehoda motocyklisty.aa motorka nehoda 2

„Hasiči společně se záchrannou službou a policií zasahovali mezi Otovicemi a Sadovem na Karlovarsku u dopravní nehody osobního auta a motorky. Po příjezdu hasičů na místo prováděli svědci nehody resuscitaci motorkáře. Hasiči pokračovali v oživování, následně i se záchrannou službou,“ uvedl Martin Kasal, mluvčí HZS Karlovarského kraje. Na místo byl pován i vrtulník, po jeho příletu lékař záchranné služby konstatoval smrt motorkáře.

Příčina a okolnosti dopravní nehody jsou předmětem dalšího šetření.

Prevence Policie ČR:

  • Motocyklisté by si měli uvědomit, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Případný střet s vozidlem nebo pevnou překážkou končí ve valné většině těžkými zraněními nebo dokonce smrtí. Závažnost dopravních nehod motocyklistů je až šestkrát vyšší než u osobních automobilů (tj. počet usmrcených na tisíc dopravních nehod je 6x vyšší).
  • Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že dopravní nehody končící smrtí motocyklisty, větší měrou zavinili motorkáři sami.
  • Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod motocyklistů, druhou příčinou je nesprávný způsob jízdy.
  • Nutno připomenout citaci ze zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:

Ust. § 18 Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem, vozidlu a nákladu, předpokládanému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat… aa motorka nehoda 1

  • Je nutné počítat s delší brzdnou dráhou motocyklu, který má delší brzdnou dráhu než automobil. Za normálních podmínek s reakční dobou jedné vteřiny je zapotřebí k zastavení motocyklu z 80km/h asi 58 metrů, při rychlosti 100km/h je už brzdná dráha 83 metrů a při rychlosti 200km/h je to 280 metrů. (záleží na povrchu vozovky)
  • Téměř deset procent motocyklistů umírá na následky zranění po dopravní nehodě, protože nemělo přilbu. Ta je jednou z prvků pasivní bezpečnosti, ale ani sebelepší výbava (obuv, rukavice, oblečení s reflexními prvky) není zárukou bezpečného návratu z cest.
  • Zvyšte opatrnost, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, tramvajové nebo železniční koleje, dilatační spáry na mostech, pokud povrch vozovky tvoří dlažební kostky, jsou na vozovce různé nerovnosti jako např. výtluky, vyjeté koleje apod. Dávat si pozor je nutné i na vodorovném dopravním značení, které je kluzké zvlášť za deště.
  • Pozor na slepé úhly ve zpětných zrcátkách musí dávat nejen motocyklista, ale také řidič osobního vozidla
  • Při předjíždění dávejte pozor na zpětné zrcátko automobilu (pokud motocyklista nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič nevidí motocyklistu)
  • Při předjíždění automobilu mějte dostatečný boční odstup od automobilu (pozor na vystupujícího řidiče z vozidla, nebo nečekané odbočování apod.)
  • Předjíždějte vozidla zleva (předjíždění zprava většina řidičů automobilů nečeká)
  • Zbytečně neriskujte a nepředjíždějte v nepřehledných místech, v zatáčkách apod. je nebezpečný a zbytečný hazard
  • Na motocyklu musí být řádně umístěné, připevněné a čitelné a platné registrační značky (pokud tomu tak není, hrozí sankce peněžitého trestu deseti tisíc korun a zákaz činnost od šesti měsíců až na rok)