Senior telefon: ŽIVOT 90 pomáhá seniorům zvládat těžké situace

Každý den se na nás valí nová opatření a my jsme nuceni změnit své návyky. Musíme zamezit kontaktu s ostatními, což je velmi náročné pro seniory a seniorky, pro které to vše může mít nedozírné následky. Starším lidem chybí pozitivní zprávy a jejich rituály. Zbytečně se dobrovolně uchylují do naprosté izolace. S vyrovnáním se s důsledky karantény a izolace pomáhá linka důvěry Senior telefon, kterou zajišťuje organizace ŽIVOT 90, která je k dispozici neustále. Během první vlny karantény se na ni dovolalo 5332 klientů a klientek.

 Foto: Ilustrační

Starším lidem chybí také pozitivní zprávy. Z médií i jiných zdrojů na ně doléhají především negativní sdělení, a to vyvolává stres a paniku. „Jedna klientka se nám svěřila, že ji velmi trápí narušení jejích rituálů. Zatímco byla zvyklá každé ráno po několik let chodit do trafiky pro své oblíbené čtení, nyní musí z důvodu bezpečnosti tento zvyk opustit a musí se přizpůsobit nošení roušek a celkovému zahalení. To jí není nijak příjemné, trpí totiž na astma,“ popisuje další z telefonátů ředitel organizace. Je to jeden z mnoha příkladů, které ukazují, jak rychle dokáže strach prostoupit celou společností a jak moc je důležité zabývat se i pozitivními sděleními. „Náš konzultant klientku seznámil s informacemi, které její obavy zmírnily. Rozebrali spolu i vládní opatření. Klientka takový přístup ocenila s tím, že je mezi ostatními sděleními velmi ojedinělý,“ přibližuje práci konzultantů a konzultantek Jan Lorman.

Starší lidé často žijí v představě, že nesmí vycházet z domu, a sami se dobrovolně uchýlí do úplné izolace. Nechodí ven na čerstvý vzduch a přitom to je právě jeden ze způsobů, jak je možné posílit imunitu a své tělo před viry chránit. „Procházka v blízkém okolí bydliště nebo práce na zahrádce je skvělým způsobem, jak si tělo může získat přirozenou ochranu před nemocemi,“ říká ředitel organizace. Lidé by proto neměli na pohyb na čerstvém vzduchu zapomínat, samozřejmě za dodržování všech hygienických opatření.

Kromě seniorů a seniorek pomáhá linka důvěry Senior telefon i příbuzným, kteří pečují o rodiče a prarodiče a koronavirus jim do jejich péče přihrál určité překážky. „Naše konzultantky pomohli například klientovi, který se stará o svého tatínka, jemuž byla nedávno diagnostikována Alzheimerova choroba. Po dlouhou dobu si klient s tatínkem nevěděl rady, ten totiž odmítal jakoukoliv formu ochrany před koronavirem, nerespektoval ani to, že by většinu dne měl trávit doma. Výsledkem bylo, že klient se pokusí tatínka zabavit tak, aby přes den na pobyt venku neměl čas, a pokusí se jej naučit na procházky buď brzy ráno, nebo později večer, kdy je venku menší množství lidí,“ přibližuje další způsob, jak linka pomáhá, Jan Lorman.

Linka funguje neustále. Jedná se o bezplatnou službu na čísle 800 157 157, která je k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a volat na ni mohou starší lidé i jejich blízcí, kteří si nevědí rady v těžkých životních situacích. Vyškolení konzultanti a konzultantky mohou pomoci ve chvílích osamělosti, s odborníky mohou probrat i komplikované mezilidské vztahy a poradit se mohou i o praktických věcech, jako jsou například příspěvky na péči či na bydlení. Na tuto linku bezpečí se mohou obrátit i ti, kteří se potýkají přímo či nepřímo s domácím násilím nebo týráním.