V rámci oslavy zahájení provozu mezi Chebem a Karlovými Vary byl vypraven vlak vedený Šlechtičnou

V rámci dne železnice a oslav 150. výročí zahájení provozu vlaků mezi stanicemi Cheb a Karlovy Vary byl vypraven speciální vlak tažený parní lokomotivou 475.179 „Šlechtična“. V sobotu 5. září se mohli zájemci svézt z Karlových Varů do Mariánských lázní a z Chebu do Karlových Varů.

Fotografie zde: https://www.zonerama.com/ZiveChebsko/Album/6545440

„Jet v parní lokomotivě byl neuvěřitelný zážitek,“ uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Martin Hurajčík. „Byla to moje premiéra. Obdivuji strojvůdce toho vlaku. Nikdo si neumí představit, jaké v lokomotivě horko, jak těžkou práci musejí strojvůdci dělat. Navíc je v lokomotivě hrozný hluk,“ sdělil.

Pro návštěvníky byl přichystán na karlovarském nádraží  zajímavý program. O zábavu ve stanicích i ve vlaku se postarala kapela Švejk band pod vedením pana Karpíška s písničkami z počátku 20. století, na nádraží v Karlových Varech mohli přítomní zhlédnout výstavu fotografií Jinřicha Nového k 150. výročí zahájení provozu. Ve stanicích Karlovy Vary a Cheb se mohli návštěvníci seznámit s půjčovnami kol ČD Bike. Po příjezdu zvláštního do  Mariánských Lázní byl představen nově zrenovovaný Císařský salónek a výstava fotografií z kalendáře Českých drah pro rok 2020.

Fotografie z akce zde: https://www.zonerama.com/ZiveChebsko/Album/6545440

„Bohužel kvůli vládním nařízením jsme nemohli připravit rozsáhlejší doprovodný program, ale jsem rád, že jsme mohli alespoň tímto způsobem oslavit výročí 150. let od zprovoznění dráhy mezi Karlovými Vary a Chebem,“ doplnil Martin Hurajčík.

„Provoz mezi Karlovými Vary a Chebem byl na Horním nádraží zahájen dne 19. září 1870. Jsem velice rád, že si toto významné datum můžeme i přes opatření proti šíření nemoci Covid-19 připomenout nostalgickou jízdou vlaku vedeného právě parní lokomotivou Šlechtična, která na této trati jezdila v polovině minulého století,“ řekl Vladimír Omelka, obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Karlovy Vary.

Autor: David Hauzar

Na západě Čech je Šlechtična doma

Šlechtična je na západě Čech jako doma. Trať z Chebu přes Karlovy Vary do Chomutova patřila několik desetiletí k jejich domovským. Vozily zde především rychlíky a osobní vlaky. Řada 475.1, jak se označuje odborně, dopravovala ale také rychlé nákladní vlaky.

„Šlechtična“ nebo také „Pětasedma“ se vyráběla v letech 1947 až 1950 ve škodových závodech v Plzni. Tehdejší státní dráhy ČSD jich obdržely 147. Poslední ze strojů byl vyřazen až v roce 1980 s ukončením parního provozu v Československu.   

Parní lokomotivy řady 475.1 mohou jet rychlostí až 100 km/h a mají výkon až 2 000 koní. Hmotnost lokomotivy je přibližně 100 tun. Hmotnost na nápravu je však pouhých 15 tun a tak mohly obsluhovat i tratě s lehčím typem železničního svršku.