Nejnebezpečnější silnice má Brno, k největšímu zhoršení došlo v Karlových Varech

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy má Olomouc, hned za ní Liberec a Hradec Králové. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2018. Na druhé straně žebříčku skončilo Brno. Ve srovnání s rokem 2017 se zlepšila bezpečnost okresních měst, v necelé třetině z nich totiž během první poloviny loňského roku na silnicích nikdo nezemřel, ani se vážně nezranil.

Foto ilustrační

Podle výsledků ČP Indexu za první pololetí roku 2018 se na první příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy umístila Olomouc, kde se v posledních letech situace na silnicích zlepšuje. Druhý skončil Liberec, na třetím místě pak Hradec Králové, který tradičně obhajuje přední místa v tabulce. Velké zlepšení nastalo ve Zlíně – v roce 2017 skončil na 11. místě, v první polovině loňského roku se probojoval na čtvrté místo. Naopak největší zhoršení zaznamenaly Karlovy Vary. V roce 2017 vévodily žebříčku bezpečnosti, v loňském prvním pololetí se propadly na 9. místo. V okresních městech se bezpečnost ve srovnání s rokem 2017 zlepšila, když se v čele žebříčku umístilo hned 17 měst. V roce 2017 to přitom bylo jen pět okresních měst bez záznamu v oblasti nehod s usmrcením nebo těžkým zraněním.

„Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný ČP Index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst,“ vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Nejnebezpečnější silnice má Brno, k největšímu zhoršení došlo v Karlových Varech

V absolutních číslech má z krajských měst tradičně nejhorší bilanci Praha. V první polovině roku 2018 zemřelo na jejích silnicích 17 lidí a 79 lidí se při dopravních nehodách těžce zranilo. Na druhém místě co do počtu úmrtí skončily Brno a Ostrava. V každém z nich zemřeli tři lidé, těžce zraněných bylo v Brně 43, v Ostravě 15. Pokud se podíváme na poměr nehod k počtu obyvatel – tedy na ČP index – nejhorším krajským městem je Brno, následují ho Ústí nad Labem a České Budějovice. Praha je pak díky přepočtu na obyvatele čtvrtá od konce.

Celkově v krajských městech v první polovině loňského roku zemřelo na silnicích 28 osob, těžce se zranilo 195 lidí. Dva lidské životy a 22 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost.

Bezmála třetina okresních měst bez vážných nehod. Nejvíce lidí zemřelo v Karviné

Pozitivní zpráva je, že v celkem sedmnácti okresních městech, tedy téměř ve třetině z nich, nedošlo za první polovinu roku 2018 k žádné nehodě s usmrcením nebo těžkým zraněním. Jsou to města Beroun, Nymburk, Rakovník, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Pelhřimov, Tábor, Domažlice, Klatovy, Jablonec nad Nisou, Most, Semily, Hodonín, Kroměříž, Třebíč, Bruntál a Jeseník. Díky tomu si Jeseník, Rakovník, Pelhřimov, Břeclav a Klatovy výrazně vylepšily skóre oproti hodnocení v roce 2017. Největší zlepšení zaznamenal právě Jeseník, který se na seznam beznehodových okresních měst vyšplhal z loňského 54. místa. Nejméně bezpečné silnice v hodnocení okresních měst byly ve Strakonicích, Karviné a v Mělníku, který zaznamenal největší zhoršení, když z osmého místa v roce 2017, v loňském prvním pololetí propadl až na 57. místo.

V okresních městech byla bilance úmrtí v první půlce loňského roku nižší než v krajských městech. Na jejich silnicích zemřelo 8 osob, těžce se jich zranilo 93. Nejvíce úmrtí zaznamenala Karviná, kde o život přišli tři lidé. K největšímu počtu těžkých zranění pak vedly nehody v Kladně (10 nehod s těžkým zraněním), Opavě (9 nehod) a v Mladé Boleslavi (6 nehod).

Celková bilance prvního pololetí loňského roku pak hovoří následovně. Na silnicích krajských a okresních měst zahynulo 36 lidí, 288 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost způsobila 4 smrtelné dopravní nehody, za následek má i 31 vážných zranění.