Do Německa to teď frčí

Téměř maximální rychlostí jezdí mezi Chebem a státní hranicí některé vlakové soupravy železniční společnosti Deutsche Bahn. Trať železničáři opravili před třemi roky za skoro 530 milionů korun. Až dosud na ní však mohly jezdit vlaky pouze do maximální rychlosti 100 km/h. Využít naplno potenciál se podaří, teprve až bude osazena elektrickými dráty.

Foto: Ilustrační

„Mohu potvrdit, že jsme na trati aktivovali traťové zabezpečovací zařízení. Dnes je tak na trati povolena maximální rychlost 160 km/h,“ potvrdil tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiáš.

Kolej do Německa je tu jen jedna, a tak mnoho lidí napadne, zda by se tu vlaky nemohly srazit. Podle odborníků se však nikdo nemusí bát.

„Tato trať je vybavena generálním stopem, který v případě potřeby dokáže vlak zastavit i na dálku a bez účasti strojvůdce,“ uklidnil Marek Illiáš.

Koleje však dosud nejsou osazeny trakčním vedením, a tak se po nich prohání zatím jen motoráky a dieselové lokomotivy. Trať je však na zapojení elektrického vedení připravena. Správa železniční dopravní cesty stožáry vysokého napětí nepostavila jen proto, že je nemají němečtí sousedé, a tak by elektrické lokomotivy maximálně dojely na hranice. I to se má však do budoucna změnit.

Kvůli znovuzavedení mezinárodní dálkové dopravy a rozšíření nákladní vlakové dopravy přidalo německé ministerstvo dopravy v minulém roce elektrifikaci trati z Norimberka do Chebu do Spolkového plánu cest.

To znamená, že elektrifikace na německé straně má vzniknout maximálně do roku 2030.

Koleje z Chebu na Prahu jsou funkční od roku 1872. Byly součástí takzvané trati Františka Josefa, která spojovala Vídeň se severoněmeckými přístavy. Také úplně první propojení Mnichova s Berlínem vedlo přes Cheb a Waldsassen. Cheb byl v minulosti významným železničním uzlem. Prostřednictvím elektrifikace trati do Norimberku by přes Cheb opět mohly jezdit mezinárodní dálkové spoje. 

Popisek: Vlaky typu Regional Express, které spojují Cheb s německým městem Norimberk, mohou naplno využít rychlost na trati směrem na Marktredwitz. Mají totiž takzvaný naklápěcí systém, který jim umožňuje jet rychle i v zatáčkách.

VID