Město Mariánské Lázně čekají změny v dopravě. Zmizí třeba nesmyslné značky

Systém parkování v Mariánských Lázních je značně zastaralý. I to vyplývá ze studie, kterou město nechalo zpracovat společností EDIP. Počítá se proto například se zavedením čtyř zón, které nahradí rezidentní parkování pro jednu ulici. To ale není jediná změna v dopravě. Z města by například měly zmizet zbytečné značky „Zákaz zastavení“ a lázeňskému centru by se mělo ulevit od nadměrného provozu.

Se studií se lidé mohli seznámit na veřejném zasedání, kde se k ní přítomní i vyjádřili.

„Koncept počítá především se změnami v placeném a rezidentním parkování,“ informoval starosta Petr Třešňák. „Největší změnou budou smíšené zóny, díky kterým se navýší počet parkovacích míst pro rezidenty,“ vysvětlil s tím, že je jich v současné době nedostatek. Typickým příkladem je parkování v Ruské ulici. „Počet míst je zde naprosto nedostatečný, přitom velká část obyvatel by klidně ráda parkovala na Hlavní ulici,“ řekl pro příklad starosta.

Obyvatelé si už nebudou kupovat kartu pro jednu ulici, ale budou moct zaparkovat kdekoliv v jedné ze čtyř zón. Cena karty zůstane na částce 1 500 Kč. V některých lokalitách by pak mohlo být zavedené kombinované stání, což znamená, že by na místech pro rezidenty mohli přes den parkovat i lidé s lístkem z automatu.

Podstatnou změnou bude také zrušení nesmyslných „Zákazů zastavení“, kterých je v Mariánských Lázních nadbytek. Podle Aleše Richtra ze společnosti EDIP ale tyto značky stejně lidé porušují. Tam, kde to bude možné, je proto nahradí benevolentní „Zákaz stání“. V místech, kde ale přísnější značka zůstane, nebudou přestupky tolerovány.

Podle nové koncepce dopravy by se mělo ulevit také Hlavní třídě. Tou dnes denně projedou přes tři tisíce aut, což na lázeňské město velmi vysoké číslo. Počítá se proto s odklonem dopravy mimo centrum. S tím souvisí také změna směru jízdy, která se otočí v úseku od městského divadla až k odbočce k městskému úřadu. V některých lázeňských lokalitách pak bude rychlost snížená na 30 km/h. Změna se dotkne také některých křižovatek, které budou doplněné o chybějící značení určující přednost v jízdě, případně na nich bude platit pravidlo přednosti zprava.

S řadou problémů se potýkají také sídliště, na které ale studie nebyla zaměřená. „Sídlišť se dotkne jen úprava dopravního značení, a to především odstranění nesmyslných zákazových značek,“ sdělil starosta Petr Třešňák. „Je nutné poznamenat, že samotná sídliště nepotřebují měnit koncept a organizaci parkování, ale spíše opravy a investice, které budou v tomto ohledu pro příští rok pečlivě plánovány. Již do letošního roku se povedlo prosadit například rekonstrukci ulice Mánesova na Panských polích a vybudování parkoviště v této ulici,“ dodal.parkoviště 1 a malá na wen