Nevinná hra? Ne, hazard se životem

Dvě vážně zraněné děti za necelé dva měsíce. To je smutná statistika dětských her na chebském nádraží.  Hasiči proto opětovně varují před nebezpečnou zábavou, která může skončit fatálně.hasiči 1a malá na web

„Letošní rok nezačal z pohledu drážních hasičů (JPO HZS SŽDC Cheb) pozitivně. Během ledna a února došlo hned ke dvěma úrazům dětí, a to následkem doteku s trakčním vedením v železniční stanici Cheb. Jednalo se o chlapce ve věku 13 a 16 let,“ informoval velitel jednotky drážních hasičů Radek Novotný.

Přitom byl v loňském roce na chebském nádraží k vidění takzvaný Preventivní vlak bezpečné železnice, který je určený především žákům základních a středních škol. Školákům i studentům odborníci vysvětlovali, s jakým nebezpečí se mohou na železnici setkat.

„Nutno podotknou, že ne všechny chebské školy se prohlídky zúčastnily, což je jistě škoda, protože jednalo o ojedinělou akci, která se nebude v Chebu hned tak opakovat,“ povzdech si velitel.

Možná by se pak dva zmiňované případy nestaly. Chlapci se pohybovali v místě veřejnosti nepřístupném a jako zábavu si vybrali přelézání železničních vagónů stojících v kolejišti pod trakčním vedením, kde protéká střídavé napětí 25 000 V.

„Přiblížením k ‚drátům‘ trakčního vedení – byť jen na 15 až 20 centimetrů –  dojde k elektrickému výboji, který následně projde celým tělem zasaženého. Kontakt člověka s vnějším zdrojem elektrického proudu o tak vysokém napětí vede k popálení tkáně, svalovým křečím, ztrátě vědomí, zástavě srdce, nebo i ke smrti. Následky jsou vždy fatální! A pokud člověk přežije, nese si následky po celý zbytek života,“ varoval Radek Novotný.

Ovšem nebezpečné nástrahy v neveřejném prostoru železničních stanic nejsou pouze na trakčním vedení. Často dochází i ke střetům člověka s drážním vozidlem, například při přecházení kolejiště, kdy si cestující zkracují cestu na nástupiště, nebo podlézání a přelézání vagonů.

„Nezbývá než doufat, že budou tyto události dostatečným ponaučením pro další podobné hazardéry…,“ uzavřel velitel.