Nejhorší řidiči jsou z metropolí, nejlepší z menších měst a obcí

V prvním pololetí 2015 nejčastěji způsobovali nehody řidiči z Ostravy a Prahy

S největším procentem zaviněných nehod stanuli v čele tradičního žebříčku ČSOB Pojišťovny podle okresů za první pololetí roku 2015 motoristé z Ostravy a Prahy. Na opačném pólu tabulky figurují řidiči z okresů Písek, Havlíčkův Brod a Jeseník. Vyplývá to z ČSOBP Indexu, kterým ČSOB Pojišťovna dlouhodobě sleduje, jak se liší frekvence pojistných událostí z povinného ručení u řidičů osobních aut z jednotlivých okresů republiky.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„V metropolích jako Ostrava či Praha je mnohem větší koncentrace vozidel. Míra rizika vzniku nehody je tu tak mnohem větší než ve městech a oblastech s nižší hustotou silniční sítě a počtem aut. Postavení motoristů z Prahy či Ostravy coby těch, kteří bourají nejčastěji, se dlouhodobě nikdo nepřibližuje. Na opačné straně žebříčku ČSOBP Indexu zase kralují po několik let vždy motoristé z Vysočiny či východních Čech,“ uvedl Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny.

Řidičské schopnosti přitom mají výrazný vliv na cenu povinného ručení. „Naše pojišťovna jako první zavedla jako rozhodující kritérium pro určení ceny nikoliv velikost auta, ale chování a charakteristiky řidiče – zejména jeho tzv. škodní historii, dále věk či region, v němž jezdí. Jednodušeji řečeno – ten, kdo nebourá, si přijde na velmi zajímavou cenu, ale platí to samozřejmě i naopak. Chceme tímto přístupem motivovat řidiče k větší kázni na silnicích,“ vysvětlil Jaroslav Král z ČSOB Pojišťovny.

Hodnoty ČSOBP Indexu (viz tab. v příloze) počítá ČSOB Pojišťovna už od roku 2008 na základě statistik škod z povinného ručení pro vozidla do 3,5 tuny, a to jako podíl počtu pojistných událostí z povinného ručení způsobených v daném období řidiči z příslušného okresu a počtu vozidel pojištěných v této době v daném okrese. Hodnota 7,36 % pro motoristy z Ostravy za první pololetí 2015 tak znamená, že na každých sto pojištěných aut připadlo více než 7 zaviněných nehod. Naproti tomu u řidičů z okresu Písek, kteří jezdili v uplynulém pololetí nejbezpečněji, je riziko zavinění nehody více než dvakrát nižší (necelé 3 nehody na 100 pojištěných aut).

 

Řidiči, z kterých okresů bourali v prvním pololetí 2015 nejvíce a kteří naopak nejméně
okres škodní frekvence
Ostrava 7,36%
Praha hl.m. 7,24%
Ústí nad Labem 6,46%
Jablonec nad Nisou 6,45%
Teplice 6,19%
Sokolov 5,55%
Chomutov 5,53%
Hradec Králové 5,52%
Frýdek-Místek 5,32%
Most 5,28%
Přerov 5,27%
Klatovy 5,24%
Děčín 5,18%
Pardubice 5,16%
Liberec 5,08%
Zlín 5,07%
Znojmo 5,02%
Brno 4,98%
Litoměřice 4,93%
Kladno 4,90%
Mělník 4,90%
Rokycany 4,85%
Trutnov 4,82%
Český Krumlov 4,68%
Mladá Boleslav 4,67%
České Budějovice 4,65%
Karviná 4,65%
Bruntál 4,56%
Chrudim 4,55%
Uherské Hradiště 4,54%
Cheb 4,48%
Plzeň 4,46%
Břeclav 4,43%
Prachatice 4,42%
Hodonín 4,42%
Kolín 4,40%
Příbram 4,40%
Domažlice 4,35%
Karlovy Vary 4,29%
Jičín 4,25%
Opava 4,23%
Ústí nad Orlicí 4,21%
Nový Jičín 4,16%
Kroměříž 4,09%
Nymburk 4,08%
Strakonice 4,08%
Vsetín 4,04%
Olomouc 4,00%
Náchod 4,00%
Tábor 3,95%
Benešov 3,94%
Vyškov 3,78%
Svitavy 3,75%
Rychnov nad Kněžnou 3,75%
Šumperk 3,64%
Blansko 3,61%
Pelhřimov 3,56%
Beroun 3,49%
Jihlava 3,49%
Louny 3,38%
Česká Lípa 3,35%
Žďár nad Sázavou 3,30%
Jindřichův Hradec 3,29%
Kutná Hora 3,28%
Prostějov 3,27%
Semily 3,22%
Tachov 3,20%
Rakovník 3,18%
Třebíč 3,15%
Jeseník 2,92%
Havlíčkův Brod 2,83%
Písek 2,79%