Každá 5. pozvánka uspěla – na mamograf loni přišlo o 120 tisíc žen více než před sedmi lety

Každá pátá pozvánka, kterou loni VZP poslala svým klientkám s výzvou, aby nepodceňovaly hrozbu rakoviny prsu a nechaly se preventivně vyšetřit, se setkala s úspěchem. Celkem takto v uplynulém roce největší tuzemská pojišťovna pozvala na vyšetření přes 318 tisíc žen, z nichž skoro 62 tisíc pak skutečně přišlo na mamografické vyšetření. Tím lze zjistit nádor už v počátečním stadiu, což může snížit úmrtnost o třetinu. Ročně přitom umírá v Česku na rakovinu prsu kolem dvou tisíc žen.ilustrační foto

Při srovnání let 2013 a 2014 se počet všech klientek VZP, které přišly v daných letech na preventivní mamografické vyšetření (tedy ať již na pozvánku či samy od sebe), zvýšil jen o zdánlivě nevýznamných 5 % (z 372 na 390 tisíc).

To je však výrazně zkresleno tím, že už v roce 2013 udělala VZP mimořádnou preventivní akci, při níž nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. Nebývalý zájem o prevenci rakoviny prsu tehdy podpořil příběh hollywoodské hvězdy Angeliny Jolie, která zveřejnila, že si nechala kvůli velkému vrozenému riziku rakoviny odstranit obě mléčné žlázy.

Pětiprocentní nárůst v roce 2014 je tedy proto třeba vnímat jako nárůst vůči roku, kdy už byl počet mamografických vyšetření enormně zvýšený mimořádnou preventivní akcí VZP. V předchozích letech byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší (rok 2008 – 273 tisíc žen, 2009 – 250 tisíc žen, 2010 – 318 tisíc žen, 2011 – 327 tisíc žen, 2012 – 347 tisíc žen).

Kolik klientek VZP přišlo na mamografické vyšetření v letech 2013 a 2014

  2013 2014 2014/2013
Praha 38 756 39 773 102,6%
Středočeský kraj 39 073 41 773 106,9%
Jihočeský kraj 23 538 27 114 115,2%
Plzeňský kraj 21 762 21 320 98,0%
Karlovarský kraj 12 169 13 063 107,3%
Ústecký kraj 31 911 34 085 106,8%
Liberecký kraj 20 051 19 889 99,2%
Královéhradecký kraj 20 188 21 569 106,8%
Pardubický kraj 20 002 22 273 111,4%
Kraj Vysočina 28 195 28 453 100,9%
Jihomoravský kraj 43 198 45 323 104,9%
Olomoucký kraj 19 449 20 043 103,1%
Moravskoslezský kraj 28 708 27 526 95,9%
Zlínský kraj 25 019 28 484 113,8%
Celkem 372 019 390 688 105,0%

 

Lepší obrázek proto dává úspěšnost adresných pozvánek, které VZP svým klientkám rozeslala. Ta dosáhla skoro 20 %. To je obzvláště dobrý výsledek už proto, že pozvánky se rozesílaly pouze těm klientkám, které na prevenci samy od sebe z nejrůznějších důvodů nechodí a lze je tedy z tohoto pohledu hodnotit jako skupinu, která příliš nedbá na své zdraví. Díky pozvánkám se ale i přesto podařilo každou pátou z nich na mamograf přece jen přivést.

 

Úspěšnost pozvánek, které VZP loni rozeslala klientkám ignorujícím mamograf

  Pozváno klientek Kolik pozvaných přišlo Efektivita zvacích dopisů
Leden 27 421 7 163 26,1%
Únor 26 273 6 570 25,0%
Březen 30 349 6 861 22,6%
Duben 28 688 6 385 22,3%
Květen 28 898 5 726 19,8%
Červen 26 660 5 120 19,2%
Červenec 27 010 5 183 19,2%
Srpen 25 054 4 577 18,3%
Září 25 555 4 196 16,4%
Říjen 24 588 3 752 15,3%
Listopad 23 830 3 397 14,3%
Prosinec 24 034 3 037 12,6%
Celkem 318 360 61 967 19,5%

 

To, že největší úspěšnost měly pozvánky na začátku roku a poté kontinuálně klesala, souvisí téměř jistě s tím, jak celé věci věnovala pozornost média. Společný projekt ministerstva zdravotnictví a zdravotních pojišťoven totiž startoval loni na začátku roku. Zpočátku budil větší zájem médií (a jejich uživatelé se o něm tedy více dozvídali), tento zájem ale postupně klesal. Ukazuje se tedy, že média mohou sehrát významnou roli v přístupu veřejnosti k preventivním prohlídkám a pomoci tak zachraňovat zdraví a životy svých čtenářů, pokud o podobných akcích informují.