Motorkářská sezóna je v plném proudu. Na co si dát pozor?

Motorkáři patři mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, případný střet s vozidlem či pevnou překážkou končí ve většině případů těžkým zraněním nebo dokonce smrtí. Jak se tedy na silnici chovat, aby se stávalo podobných neštěstí co nejméně?  Policisté radí: ubrat plyn, být opatrný a také třeba nepřejíždět zprava.

Závažnost dopravních nehod je u motorkářů až šestkrát vyšší než u dopravních automobilů. „Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že dopravní nehody končící smrtí motocyklisty, větší měrou zavinili motorkáři sami,“ uvedla policejní mluvčí Zdeňka Papežová. „Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod motocyklistů, druhou příčinou je nesprávný způsob jízdy.“

Za posledních pět let řešili policisté v Karlovarském kraji 239 dopravních nehod motocyklistů, šest z nich se již domů nevrátilo a 49 z nich bylo těžce zraněno. „Lehce zraněných bylo 131 motocyklistů a před jízdou pilo alkohol 18 řidičů motorek,“ doplnila statistiku mluvčí. Nejvíce dopravních nehod motocyklistů vyšetřovali policisté v roce 2007 (57), nejméně v roce 2006 (32).

Mluvčí také připomněla, že podle zákona musí řidič přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem, vozidlu a nákladu, předpokládanému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat.

„Je nutné počítat s delší brzdnou dráhou motocyklu, který má delší brzdnou dráhu než automobil. Za normálních podmínek s reakční dobou jedné vteřiny je zapotřebí k zastavení motocyklu z 80km/h asi 58 metrů, při rychlosti 100km/h je už brzdná dráha 83 metrů a při rychlosti 200km/h je to 280 metrů,“ doplnila mluvčí s tím, že samozřejmě záleží na povrchu vozovky.

Život může šoférům jednostopých strojů zachránit i přilba.

„Téměř deset procent motocyklistů umírá na následky zranění po dopravní nehodě, protože nemělo přilbu. Ta je jednou z prvků pasivní bezpečnosti, ale ani sebelepší výbava (obuv, rukavice, oblečení  s reflexními prvky) není zárukou bezpečného návratu z ces,“ dodala Zdeňka Papežová.

 

 

 

Policisté radí:

  • Zvyšte opatrnost, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, tramvajové nebo železniční koleje, dilatační spáry na mostech, pokud povrch vozovky tvoří dlažební kostky, jsou na vozovce různé nerovnosti jako např. výtluky, vyjeté koleje apod. Dávat si pozor je nutné i na vodorovném dopravním značení, které je kluzké zvlášť za deště.
  • Pozor na slepé úhly ve zpětných zrcátkách musí dávat nejen motocyklista, ale také řidič osobního vozidla
  • Při předjíždění dávejte pozor na zpětné zrcátko automobilu (pokud motocyklista nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič nevidí motocyklistu)
  • Při předjíždění automobilu mějte dostatečný boční odstup od automobilu (pozor na vystupujícího řidiče z vozidla, nebo nečekané odbočování apod.)
  • Předjíždějte vozidla zleva (předjíždění zprava většina řidičů automobilů nečeká)
  • Zbytečně neriskujte a nepředjíždějte v nepřehledných místech, v zatáčkách apod. je nebezpečný a  zbytečný hazard
  • Na motocyklu musí být řádně umístěné, připevněné a čitelné a platné registrační značky (pokud tomu tak není, hrozí sankce peněžitého trestu deseti tisíc korun a  zákaz činnost od šesti měsíců až na rok)